Gedeeld verleden in het licht van een gebroken toekomst

Een stralende toekomst gaat over de aidsepidemie die in de jaren tachtig over Amerika raasde en voor de ontdekking verspreid werd via homoseksuele contacten. Niks indringender dan dit boek hierover te lezen. Taboe, schuld en schaamte deed de slachtoffers ernstig tekort. Ik begreep de titel eerst niet. Wat is er stralend aan een toekomst van nabestaanden die machteloos hebben moeten toezien hoe hun vriend of geliefde langzaam en mensonterend aftakelde?! Het is een zwaar onderwerp en je moet er maar tegen kunnen. Een waarschuwing is hier daarom op zijn plaats. Toch is dit boek zodanig geschreven dat je je eigen ervaringen met een te vroege dood in plaats van de hoop op een fijn leven, kunt plaatsen en verwerken. Beter nog, dat je meer empathie hebt voor mensen die moeten voortleven met de nalatenschap van een ongeleefd leven. Rebecca Makkai toont via twee verhaallijnen, één in het verleden, één in de toekomst, hoe de nabestaanden het verleden weten te verpakken in een waardige toekomst voor allen, levenden en doden.

Meer recensies van Mieke Scheveningen