Als een authentiek duister en gruwelijk sprookje

Sprookjes van lang geleden zijn vreesaanjagende verhalen en zeker niet de hedendaags gezellige familie verhalen rond het haardvuur. Deze thriller is vast een vrije interpretatie van het oorspronkelijke sprookje Goudlokje en de beren. In deze beestachtige thriller vertoont ‘Goudlokje’ al vroeg psychopathologische trekken. Op tienjarige leeftijd krijgt ze een zusje waar ze flink op gaat oefenen. In het Nu, waar het verhaal begint, zijn Diana - the Wicked Sister (oorspronkelijke titel)en haar jongere zus Rachel beiden de volwassen dochters van vermoorde ouders. Al ver voor de moord is tante Charlotte, de zus van moeder Jenny bij hen in de wildernis van Upper Peninsula komen wonen. Achter de rug van de ouders stookt Charlotte de meisjes flink op door hen aan te moedigen ongehoorzaam te zijn en dat spelregels er zijn om overtreden te worden. De elfjarige Rachel is vijftien jaar lang behandeld in een psychiatrisch instituut. Ze heeft visioenen dat ze haar moeder gedood heeft waarna haar vader zelfmoord pleegde. Ze leest een oud krantenartikel en komt erachter dat ze het onmogelijk gedaan kan hebben. Maar waar komen dan die visioenen vandaan?

Karen Dionne is meester in het vertellen van natuurverhalen. Sprookjes van weleer zijn op de duale kanten van de natuur gebaseerd. De natuur is geen romantisch Walt Disney verhaal waarin uiteindelijk het goede wint van het kwaad. Vaker is het een wreed verhaal over eten of gegeten worden. Je hebt roofdieren en prooidieren. Ook onder de mensen. Geworteld in het kwaad vind ik daarom een zeer goed gekozen titel. Struggle for life zit in ons DNA. Je kunt het verhaal als een spannende thriller lezen … óf je kan duiken in de morele kwesties die het oproept. Het verhaal is vilein opgebouwd tussen de tegenovergestelde polen van Goed en Kwaad. De wetten van de natuur op gespannen voet met de regels van de mens. Het zal je maar overkomen dat je kind een psychopaat in de dop is. Gruwelijk idee!

Meer recensies van Mieke Scheveningen