Introversie voor Dummies

Mieke Scheveningen 29 augustus 2019
Dit is een heel lief boek dat duidelijk maakt hoe we allemaal onszelf mogen en kunnen zijn, ook al voel jij je als mens af en toe (nooit of vaak) nog zo’n vreemde eend in de bijt. De introverte schrijfster Liesbeth leert je ‘uit de kast te komen’. Of jij je nu bestempelt als introvert, extravert of ambivert, het is een goede zaak om er op adequate wijze op te leren reageren.
“Zoek, kortom, een manier waarop jij contact wilt maken met de wereld en uit jezelf op een manier die bij je past. Je zelfvertrouwen en zelfbeschikking zullen je dankbaar zijn.”
Introversie of extraversie zijn tegenovergestelde persoonlijkheidsstijlen, die min of meer, wel of niet bij je karakter passen. De introverte mens laadt de batterijen in stilte en sociale afzondering op. De extravert laadt zich juist op tijdens sociale interactie. Daar komt het in essentie op neer. Een ambivert is gewoon wat van beide kanten in huis hebben. Als introvert ben je niet gek of verlegen, maar hoe je van binnen bent moet je wel weten te communiceren in het sociale verkeer.

Sinds tijden heb ik niet zo’n hartverwarmend, niet-stigmatiserend, motiverend, inspirerend en wetenschappelijk onderbouwd non-fictie boek gelezen. De tekst is heel prettig leesbaar gemaakt door de kwesties over introversie in verschillende hoofdstukken af te wisselen met verduidelijkende roze teksten, die ontwapenen, ontspannen en je blik openen. Zo begint het eerste hoofdstuk met een prachtige roze foto waarop alleen het lachende gezicht van Liesbeth te zien is en verder gehuld in een deken met als koptekst: ‘De emancipatie van de stille Willy. Waarom introversie ook bij ons wel wat meer aandacht verdient’. En eindigt het boek met een roze foto van een verlaten bank met een kussen, deken en boek er op: ‘De gelukkige Willy. Het introverte inzicht als sleutel’. Voordat ik het wist had ik dit onderhoudende boek al uitgelezen met een supergrote glimlach op mijn gezicht en de zekerheid dat ook ik een gelukkige Willy ben. #je suis introvert

Meer recensies van Mieke Scheveningen