Zie de Maan schijnt door de … (zus)sterren

Het vijfde deel van de Zeven zussen serie zit er weer op. De zevende zus is ondertussen in boekvorm verschenen en gestaag kunnen we verder lezen over de Pleiaden, de geadopteerde zussen d’ Aplièse. Zo gestaag schrijdt Lucinda voort met in haar kielzog deze historische feelgood serie, getrouw geïnspireerd door de mythologie achter het hele verhaal. Mythologische verhalen zijn niet werkelijkheidsgetrouw. De logica die we gewend zijn ontbreekt en daarvoor in de plaats krijgen we een mythische logica voorgeschoteld. Dankzij de mythos kunnen we begrijpen wat er zich achter de schermen van de werkelijkheid hoogstwaarschijnlijk afspeelt. Heel waardevol. Vandaar dat ik enorm genoten heb van Taygete, roepnaam Tiggy. Deze maan-zuster weerspiegelt de wereld van achter de schermen. Door haar aderen vloeit Spaans zigeunerbloed. Ze komt uit een sterke vrouwenlijn en in het verleden zou ze een bruja geworden zijn. Een helderziende medicijnvrouw en waarzegster. Lucinda heeft Tiggy’s gave prachtig vertaald naar het heden. Heel integer, en het wordt tijd dat we de holistische geneeskunst omarmen en in de reguliere geneeskunst integreren. Het goede van twee werelden.

Tiggy’s verhaal staat niet los van het overkoepelende verhaal. Er gebeuren geheimzinnige dingen en er zit zelfs een thriller randje aan. Dat waren weer veel uren van leesplezier!

Meer recensies van Mieke Scheveningen