Star ontsnapt aan haar schaduw

Het boek start met een quote van Khalil Gibran: “Maar laat er ruimte zijn in jullie samenzijn, en laat de winden des hemels tussen jullie dansen.” Het gevaar van een ongezonde symbiotische relatie ligt op de loer als je elkaar gaat gebruiken om je eigen behoeften te vervullen. De sterren Asterope (Star) en Celaeno (CeCe) staan zeer dicht bij elkaar, eveneens de zussen die zes maanden van elkaar verschillen. De iets oudere Star vindt als eerste de moed om uit de schaduw van de relatie in haar eigen licht te stappen. Een bijzonder mooi verhaal ontvouwt zich.

Op de achterflap staat: “De zeven zussen - ‘Schaduw’ is het derde deel uit de zevendelige serie over liefde, verlies en de zoektocht naar wie je werkelijk bent.” Precies deze zin verklaart mijns inziens de wereldwijde hype. Ik zou Liefde, Verlies en Zoektocht met een hoofdletter willen schrijven, want ieder van ons geeft daar in zijn volwassen leven zelf een persoonlijke invulling aan. Lucinda Riley geeft in elk deel aan een geadopteerde zus een van de zeven eigenschappen van de vrouw versleuteld in de sterrengroep met de naam Pleiaden. Star personaliseert de vredestichter. Elk deel start met dezelfde formule aan hints om achter hun biologische afkomst te komen. De titel, een quote, de geboorte-coördinaten en een citaat in het Grieks op de armillairsfeer, een persoonlijke afscheidsbrief van hun vader Pa Salt en een voorwerp uit hun verleden. In elk deel zit ook Pa Salt zelf verborgen die de zus in kwestie fysiek waarneemt maar niet kan ‘pakken’. Elk deel volgt het levenspad die alle zussen gaandeweg ontdekken heen en weer geketst tussen verleden en heden.

Lucinda Riley schrijft zo klein, fijngevoelig en mooi dat je haar boeken keer op keer kunt herlezen en er steeds een andere plek in je leeshart oplicht. Ik ervoer geen wow-gevoel maar vind de delen tot nu toe gewoon zeer goed en raak treffend geschreven. Ik vermoed daarom dat deze serie na een bestseller een longseller gaat worden.

Meer recensies van Mieke Scheveningen