Geen zachtzinnig oorlogsverhaal, boeiend

Het verhaal gaat niet zozeer over ‘Twee moedige vrouwen’ als wel over de trieste wederwaardigheden in en rondom het klooster in het Franse gehucht St. Croix tijdens de Duitse overheersing. De Engelse titel ‘The Sisters of St. Croix’, nog eerder uitgebracht onder de titel ‘Death’s Dark Vale’ in 2004 biedt meer handgrepen aan waar dit boek over gaat. Vooral Death’s Dark Vale dekt de lading, het is een donker stukje geschiedenis dat je hier te lezen krijgt.

Diney Costeloe beschrijft filmisch met veel boeiende dialogen hoe de gemeenschap reageert op de wreedheden van de Duitse bezetting. Show, don’t tell is deze auteur op haar lijf geschreven. Vandaar dat het verraad, de terreur en compassie in dit verhaal keihard en ongefilterd binnenkomen. Normaal gesproken lees ik liever geen oorlogsverhalen. Wel historische romans. Dit goed vertelde verhaal had ik niet willen missen.

Meer recensies van Mieke Scheveningen