Echt een heerlijk boek!

Missmir 10 juli 2024
Giddy werkt als sigarettenmeisje in een jazzclub in Manhattan. Het leven is zwaar en moeilijk, Giddy is blij dat ze werk heeft maar is druk aan het sparen voor haar eigen cosmeticazaak. Maar dat is niet makkelijk in een land wat in de Grote Depressie is beland. Giddy is vastbesloten om haar leven in Amerika tot een succes te maken zodat ze het armoedige leven achter haar kan laten in Lower East Side. Waar ze met haar familie woont sinds hun vlucht uit Rusland, waar zijn weggevlucht voor Kozakken. Dan ziet ze een man die thuis hoort in haar verleden, en besluit op onderzoek uit te gaan. Maar of dat nou de juiste keus was?

Roberta heeft een heerlijk en spannend verhaal geschreven, en je leest hem dan ook zo uit. Dit komt ook door de korte hoofdstukken, hierdoor lees je vaak nog even een paar bladzijdes extra. Daarbij heeft een Roberta een prettige en toegankelijke schrijfstijl, daardoor blijft het boek de aandacht vasthouden. Wel werd gebruik gemaakt van Jiddische woorden, op zich geen probleem maar een woordenlijst was wel prettig geweest.

De wereld die Roberta schetst is levendig en door de beschrijvingen ben je een toeschouwer van het leven van Giddy. Ik vind de periode waarin het boek zich afspeelt heel verfrissend. De combinatie van fictie en non-fictie is heel fijn en verhoogt mijn leesplezier. Zo heb ik ook weer nieuwe inzichten en kennis opgedaan. De verhaallijn zit heel goed in elkaar, er is goed over nagedacht. Daarbij weet de auteur je zo goed mee te nemen in het verhaal dat je volledig overrompeld wordt door de geweldige plottwists. Die ik absoluut niet zag aankomen. Echt wat een heerlijk boek! Ik ben fan van Roberta

Meer recensies van Missmir