Must-read

Moontje 02 december 2021
En ja hoor…het is weer zover…de volgende aanrader! Wat lees ik toch veel moois en ik ben blij nu kennis gemaakt te hebben met het werk van Damon Galgut. Een auteur waar ik meer van wil gaan lezen en zeer terecht dat hij de Booker Prize 2021 heeft gewonnen met deze geweldige roman.

Het boek bestaat uit 4 delen en ze zijn allen geschreven vanuit het perspectief van een gezinslid. De delen hebben geen aparte hoofdstukken en dat vind ik het enige minpuntje wat ik zal benoemen in deze recensie.

Ik wist eerlijk gezegd niet zo goed wat ik van het verhaal kon verwachten en dat komt eigenlijk door de tekst op de achterflap. Deze maakte mij overigens wel enorm nieuwsgierig. Zou de geschiedenis overheersen? Of de apartheid? Of de familieperikelen? Of juist ‘De belofte’ op zichzelf? Nou, ik kan je één ding zeggen: “de auteur heeft gezorgd voor een perfecte balans”.

Door het prachtige taalgebruik van Damon geniet je van iedere pagina en die waren (helaas) daardoor snel omgeslagen. Het verhaal raakte en boeide mij tot het eind en het is niet ‘zwaar’ geschreven. De roman leest fijn en ook daarvoor is een dik compliment op zijn plaats.

Ik lees zelden recensies alvorens ik een boek koop, omdat ik dan vaak al te veel over het verhaal weet. Inmiddels heb ik ze nu wel gelezen en ik kan begrijpen waarom iedereen zo lovend is over deze roman. Dussss…als jij dit ook wil begrijpen dan zeg ik heel simpel: “koop deze must-read”!

Alvast heel veel leesplezier!

Meer recensies van Moontje