Genoten!

Moontje 06 september 2021
Quote behorende bij De onderstroom:

"Prachtige historische coming-of-age roman aan de Engelse kust. Voor lezers van Het zoutpad van Raynor Winn en De acht bergen van Paolo Cognetti."

Een coming-of-age roman is het zéker en het speelt zich inderdaad af aan de Engelse kust. Het landschap wordt beeldend beschreven, maar ik bevond mezelf niet aan de kust. Het gevoel ontbrak voor wat dat betreft.

De onderstroom wordt aangeraden voor de lezers van 'Het zoutpad' en 'De acht bergen'. Buiten de samenvatting die mij heel nieuwsgierig maakte, kwam het ook door deze quote dat ik deze roman wilde gaan lezen. Ik begrijp waarom dit ‘vergelijk’ wordt gemaakt, maar ik vind zowel Het zoutpad als De acht bergen indrukwekkender en meer diepgang hebben. Deze roman moet daar niet mee vergeleken worden. Het is op zichzelf een heel mooi boek wat ik ook als aanrader kan bestempelen!

De onderstroom heb ik tot twee keer toe gelezen. De eerste keer was op vakantie. Helaas kon ik mezelf niet goed concentreren en dat had invloed op mijn mening. Ik voelde dat er méér in dit boek uit kon komen (ook vanwege de fijne schrijfstijl) dus bij thuiskomst ben ik opnieuw naar de Engelse kust vertrokken. Goed aangevoeld, want nu denk ik heel anders over deze roman.

De hoofdlijn is de vriendschap tussen Dulcie en Robert. Hoe deze ontstaat en meer diepgang krijgt. Deze vriendschap heeft veel invloed op de personages zélf, maar ook op elkaar. Dulcie is geleerd en wijs en het is mooi om te lezen dat Robert door, onder andere, de vele levenslessen zichzelf met de tijd ontwikkelt. Daarentegen heeft Robert op meerdere vlakken het leven van Dulcie kunnen verrijken, maar daar kan ik verder niet over uitweiden.

Hopelijk ben je inmiddels nieuwsgierig geworden, want De onderstroom is het dubbel en dwars waard om gelezen te worden!

Mijn quote:

Een bijzondere en mooi geschreven roman. Vooral de liefhebbers van coming-of-age verhalen zullen hiervan gaan genieten.

Alvast heel veel leesplezier!

Meer recensies van Moontje