Kritische noot

Moontje 01 februari 2022
Altijd leuk om een felicitatiebrief te krijgen met de mededeling dat je een boek hebt gewonnen om te recenseren! Al kwam dit niet uit het niets, want door middel van een nieuwsbrief kon je aangeven of je hier interesse in had. Het was fijn geweest om nu te zeggen dat dit een échte must-have is, maar helaas heb ik een dubbel gevoel aan 'Wij kunnen dit' overgehouden…

De cover vind ik niet mooi en maakt mij ook niet nieuwsgierig. Dus als ik niet van ‘Wij kunnen dit’ had gehoord zou ik het hoogstwaarschijnlijk niet hebben gelezen en dat was jammer geweest.

Het thema van deze roman vond ik interessant en dat Helen een boekwinkel heeft is natuurlijk extra leuk. Nelleke schrijft heel beeldend, dus je ‘ziet’ en ‘ruikt’ de boeken!

In de hoofdstukken die geschreven zijn vanuit Helen kom je meer te weten over haar omgeving, de boekhandel, haar familie/vrienden en gedachtegang over Leo. In de hoofdstukken vanuit het perspectief van Leo ligt de nadruk op het onderzoek naar zijn ouders en kom je ook steeds meer te weten over hemzelf en zijn andere familieleden. Hun liefdesrelatie is gecompliceerd en gaat ook zéker niet over rozen. Nelleke heeft gezorgd voor een goede opbouw en mooie beschrijving hiervan.

Door de interesse die Helen heeft in alles rond, over en van de dichteres Sappho en Leo die hier in meegaat, ontstaat er een briefwisseling tussen Sappho (Helen) en de filosoof Anaximander (Leo).
Deze intermezzo’s vond ik erg jammer, maar dat ligt vooral aan mij. Ik hou daar niet van. Ongeacht of dat gedichten, whatsapps, berichten of andere onderbrekingen in het verhaal zijn. Ik moet dan ook eerlijk bekennen dat ik deze brieven vluchtig heb gelezen of soms zelfs heb overgeslagen. Al zorgen ze wel voor extra diepgang aan het boek en ik denk dat er veel lezers zijn die dat júist een toegevoegde waarde vinden.
Bij mij zorgt het nu voor een minder enthousiaste recensie dan dat ik had gehoopt.

Ondanks deze kritische punten heb ik tóch genoten van deze roman. Nelleke schrijft heel goed en fijn. Ook geniet ik van haar taalgebruik en er zal in de toekomst nog zéker ander werk van haar in mijn boekenkast komen te staan.

Je begrijpt nu waarom ik deze roman niet bestempel als een must-have, maar wie weet jij wel….dussssss….alvast veel leesplezier!

Meer recensies van Moontje