Kwelling

MRoe 28 februari 2024
Je hebt verhalen die ongelooflijk zijn (qua kwaliteit) en verhalen die ongeloofwaardig zijn. In die laatste categorie valt De Prins van Sansevero. en in geen enkel geval in de eerste. Het boek lezen is een ware kwelling. Dat ligt in de eerste plaats aan de onmogelijk ingewikkelde zinsconstructies en het hoogdravend taalgebruik. Ik lees een boek voor ontspanning en daar wil ik me best voor inspannen, maar de woordkeuzen in dit boek maken dat totaal onmogelijk. Mijn woordenschat kon met extreme sprongen toenemen, zoveel ingewikkelde, totaal vreemde woorden en uitdrukkingen worden er in dit boek gebezigd, dat je ze terstond weer vergeet, ook omdat je ze zelf nooit zult gebruiken. Het verhaal idee opzich is interessant: een gevluchte jonge novice komt aan in een ingedut gehucht ergens in Zuid Bretagne. Vanaf dat moment gebeurt er wat in het stadje waar nooit wat gebeurt, nl diverse moorden en verdwijningen. De jongen wordt opgevangen door een meester alchemist. Die beheert een huis van en vol magie en is de spiritueel leider van een genootschap De Roos en de vogels , een wat sinister bijeengeraapt zootje vreemdelingen met een duister verleden, die allen vernoemd zijn naar een vogelsoort. Een grootmeester van de vrijmetselaars -de Napolitaanse Raimonde de Sangro- voegt zich namens Paus Benedictus XIV bij die gezelschap om de moorden te onderzoeken. Ze zouden nl een bedreiging voor de gevestigde kerkorde kunnen betekenen. Een schilderij van Hieronymus Bosch - Bruiloft in Kana- speelt vanwege vermeende geheimzinnige symboliek die op het doek te zien zouden zijn- eveneens een rol in het verhaal, maar slechts zijdelings. Ook de tempelridders, een verdwaalde alchemist en nog wat loslopend vee speelt een rol in het verhaal. Kunt u het allemaal nog volgen? Ik kon het nauwelijks bijhouden: dwarsverband hier, verbinding daar, connectie zus, relatie zo....Met veel moeite en doorzettingsvermogen heb ik de 450 bladzijden doorgeworsteld. Maar met deze recensie wil ik u die moeite besparen. Kies liever voor goed en vooral leesbaar boek!

Meer recensies van MRoe