Geforceerde roman

MRoe 29 januari 2024
Een boek voor doorzetters. Aanvankelijk raak je de draad. Een aantal parallel lopende verhalen, beschrijving van een familie dynastie, een scheepsramp, veel informatie, namen en dat alles vindt plaats in een tijdspanne van zo'n 70 jaar. En wat heeft de oorlog in het IS-kalifaat te maken met eens scheepsramp voor de kust van Noorwegen, begin van WO II. Naarmate het boek vordert worden de verbanden duidelijk(er). Het verhaal is in zeven delen opgedeeld. Vijf betreffen het 'lopende' verhaal. Twee delen zijn besteed aan de beschrijving van het belangrijke en aanvankelijk onvindbare dan wel ontoegankelijke manuscript van de grootmoeder van de hoofdpersoon. De delen zijn weer ondergebracht in hoofdstukken. Naar mijn idee wat willekeurig en niet steekhoudend. Qua structuur dus niet het sterkste verhaal, maar de zoektocht naar het testament -wat is feite het manuscript is -van de overleden grootmoeder Vera Falck laat zich lezen als een spannende puzzel. Grootmoeder Vera Falck was echtgenoot van Thor Falck, een scheepsmagnaat die een erfenis achterliet toen hij verdronk bij de scheepsramp. (klein)zoon Olav bouwde het imperium uit met andere, wat duistere zaken en staat op het punt om af te treden als CEO. Maar dat denkt hij al jaren... Door het overlijden -de zelfmoord van Vera, die eerder ontsnapte aan de verdrinkingsdood bij de ramp- raakt de dynastie, met een andere tak vanuit een eerder huwelijk van Thor- op oorlogspad. 'Leider' van die tweede tak is Hans, een idealiste arts. Zijn verhaal en de gebeurtenissen rond ex sluipsschutter Johnny Berg zijn toegevoerde verhalen. Zonder die overbodige informatie had het boek net zo goed geschreven kunnen zijn, zonder de verhaallijn te schaden. Het is een gedurfde, maar naar mijn idee té geforceerde actie om Het kerkhof van de zee interessanter te maken, maar bewerkt juist het tegendeel

Meer recensies van MRoe