Boven water is een van Indridasons beste boeken. In zijn gekende, traag maar gestaag opbouwende verhaallijn word je meegezogen in spanning. Boven water mag je de subtiele, integere en indringende MeToo bijdrage van de IJslandse auteur noemen. Twee verhaallijnen komen uiteindelijk op een weergaloze manier bij elkaar, dat van de verslaafde en ontspoorde tiener Danni en de twaalfjarige Nanna. De ene is kleindochter van een gesetteld welgesteld ouder echtpaar, de andere een kind uit een smoezige barakkenbuurt. Aanvankelijk lopen de twee onderzoeken waarmee ex rechercheur Konrád mee geconfronteerd wordt naast elkaar, maar gaandeweg raken de gebeurtenissen verweven. Uiterst vakkundig en haast geniepig vlecht Indridason de verhalen ineen. Ondertussen bijt je je nagels kort vanwege de spanning. Je maakt je boos over onverschilligheid van bepaalde personen en zou je zelf in het verhaal willen stappen om de oplossing naderbij te brengen. Je vermoedt (oor)zaken en gevolgen en langzamerhand krijg je meer en meer zicht in de duisternis. Enerzijds is het plot uiteindelijk voor de hand liggend, anderzijds is ze toch verrassend en weer net niet wat je er van gemaakt had. Top thriller!

Reacties op: top thriller

Smeulend vuur - Arnaldur Indridason