Niet beeldend geschreven!

Natasja (Tazzy) J. 20 november 2017
Dit is een verhaal over licht en duisternis. Je volgt een aantal verhaallijnen, waaronder die van Benedictus en zijn leerling Xavier. Xavier moet van hem een aantal boeken lezen. Maar hij beleeft ze alsof hij er zelf is. Het komt allemaal heel dichtbij. Hierdoor komt hij terecht in een wereld, die hij liever niet had leren kennen. Aan welke kant staat hij? Het licht of de duisternis? Is er hoop? Een sprankje hoop? Of zelfs maar een zaadje van hoop, dat in iemand geplant is?

De vecht scenes zijn bloederig en goed beschreven, deze zie je goed voor je.

Pluspunt is de namenlijst, deze staat voor in het boek, dus kom je meteen tegen.

Maar………………

Ik kon niet echt in het verhaal komen. Er staan veel scheldwoorden in. En soms slaan ze nergens op…Maar dat is niet het grootste struikelblok voor mij. Wat dat wel is ga ik proberen uit te uitleggen….

De schrijver zet alles op papier zoals hij het voor zich ziet, in een film. Als lezer zie je dit niet zo, omdat hij zijn wereld niet goed genoeg opbouwt. Hij zet dan bij elke scene (ik heb het over scenes, omdat het echt zo aanvoelt) neer wie er meespeelt en waar het zich afspeelt.

Bijvoorbeeld: -Abbus- Grote Zaal. En vervolgens moet je als lezer zelf invullen hoe deze zaal er dan uit ziet. Zo gaat het met andere kamers, steden en gebieden ook. Je moet zelf invullen hoe het eruit ziet. En omdat ik hierdoor totaal geen binding voel met deze wereld….Kom ik gewoon niet in het verhaal. Een landkaartje zou al een beetje helpen. Dan krijg je een beeld van de wereld!

Er is ook behoorlijk veel dialoog in het boek. Soms ben ik de draad kwijt en weet ik niet meer wie wat zegt…En waarom? Veel personages gaan tekeer tegen elkaar…

De auteur zijn bedoeling is (denk ik) om dit boek een intro te laten zijn voor de rest van zijn verhalen. Net zo’n idee als The Fellowship of the Ring. Maar waar Tolkien de tijd neemt om beeldend te vertellen hoe de wereld eruit ziet…Doet deze auteur dat niet. ….. Het komt zeer traag op gang. Het liefste had ik het boek na 80 blz dichtgeslagen en niet meer open gedaan. Pas op het einde is het wat spannender aan het worden. Het eindigt met een behoorlijke cliffhanger. Maar als ik heel eerlijk ben…Wil ik niet weten hoe het verder gaat, ik ben er over uit dat dit niet mijn boek is! Ieder zijn ding!

Er staat een verklarende woordenlijst in…Achterin het boek. Maar als je begint te lezen, weet je niet dat deze erin staat. Er is namelijk geen inhoudsopgave  voor in het boek! Dus je kunt niet opzoeken wat op welke pagina staat.

Ik kan wel merken dat het met veel enthousiasme is geschreven. Maar ik krijg gewoon geen binding met de personages. Ik Irriteer me eerder aan ze. En als ik fantasy lees, wil ik een goed beeld krijgen van de wereld. Deze wereld doet een beetje middeleeuws aan, in alle verhaallijnen. Maar dan heeft een personage wel een smartphone. Ik kon dat eerst niet plaatsen. Ik heb het maar geaccepteerd. Toen kwam ik er later pas achter, dat er meer technische snufjes zijn. ( Een van de verhaallijnen speelt zich  in het heden af, maar dat gevoel krijg je niet in het begin door de middeleeuwse sfeer, daarom raakte ik enorm in de war.). En als je niet in een verhaal kunt komen, dan is het leesplezier als snel verdwenen.

(Er zijn teveel dingen die vragen oproepen). Maar als er dan een verklaring komt…Dan is het in mijn ogen te laat.

De cover vind ik niet mooi en het formaat van het boek is echt te groot, Het past net aan in de boekenkast…………

Ik mis gewoon te veel in dit boek. Ik kan het daarom ook geen voldoende geven!

Ik geef het boek 2**.

Meer recensies van Natasja (Tazzy) J.