Het boek kwam binnen!

NatasjaFischer 12 maart 2024
“De regen kwam van binnen” is een autobiografisch verhaal. Na het lezen van het boek snapte ik de keuze voor de titel volledig.

Dennis beschrijft zijn leven als Jehova Getuige. Hij neemt de lezer mee in zijn levensverhaal. Hoe hij als klein kereltje naar school gaat als gelovige Jehova’s Getuige, en daar soms tegen problemen op loopt. Er komen momenten voorbij waarop de kleine Dennis doodsbenauwd is, doordat iemand iets doet wat volgens Jehova niet kan.

Door deze situaties kreeg ik soms het gevoel van “Schijnheiligheid”. Als men het niet ziet, is het er niet. Er worden voorbeelden gegeven waar mensen toch afwijken van hetgeen voorgeschreven wordt door Jehova, door er een iets andere draai aan te geven. Het is begrijpelijk, maar wel verwarrend, vooral voor kinderen.

Erg hard vind ik dat er geen contact met een uitgeslotene meer mag plaatsvinden, ongeacht wiens keuze dit is. Hierdoor worden families uit elkaar getrokken, zowel de uitgeslotene als degene die achterblijven hebben hier last van. Ik moet er niet aan denken dat ik zo’n situatie terecht zou komen.

Het boek gaat over het opgroeien binnen Jehova’s Getuigen en de tweestrijd van Dennis. Ik heb dingen geleerd over Jehova’s Getuige die ik niet wist. Mooi vind ik dat hij het boek niet gebruikt heeft als klaagzang tegen Jehova’s Getuige. Hij heeft zijn positieve en negatieve ervaringen in het boek opgenomen.

De schrijfstijl van Dennis is mooi, je wordt in het verhaal meegenomen. Ik voelde mee met de kleine Dennis en zijn angsten. Maar had ook begrip voor de twijfels die hij later krijgt. Knap om uiteindelijk een keuze te maken, terwijl je weet wat de consequenties zijn.

Dit was het eerste boek van Dennis dat ik gelezen heb, maar binnenkort lees ik “Volledig Verknipt”.

Dennis Biesma bedankt voor dit exemplaar.

Meer recensies van NatasjaFischer