Wie is hier nou verward?

Patito 15 februari 2024
André Aleman (Leiden, 20 juni 1975) is hoogleraar cognitieve neuropsychiatrie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. In tegenstelling tot veel hersenwetenschappers is hij van mening dat menselijk bewustzijn wel degelijk gedrag kan aansturen en dat we daardoor baas over ons eigen leven kunnen zijn. Hij noemt de rol van het onbewuste overschat en betoogt dat je door bewust denken je leven kunt veranderen.

Aleman staat internationaal bekend als een vooraanstaand hersenonderzoeker. Zijn boek Het seniorenbrein was een bestseller die in 9 talen uitkwam.

Ik las zijn boek “Wie is hier nou verward?” en vond het heel interessant en duidelijk uitgelegd.

Het boek gaat over de hersenen en enkele misvattingen, zoals bijvoorbeeld dat kinderen een taal sneller leren dan volwassenen. Het klopt dat kinderen een taal sneller leren, maar dat is omdat ze er veel meer uren mee bezig zijn dan volwassenen, bijvoorbeeld op school, ze zijn ook niet bang om te brabbelen en ze worden vaker verbeterd dan volwassenen, waarbij men meer schroom heeft om een volwassene te verbeteren. Enkele andere misvattingen gaan over ADHD, gamen en de invloed op je brein, de mensen die vooral denken met hun linkerhelft dan wel de rechterhelft van hun brein, het vrouwen- en het mannenbrein (vrouwen zijn van Venus en mannen van Mars), bijna dood-ervaringen, dat mensen met een psychose gevaarlijk zijn voor anderen, en dat elektroshocktherapie (elektrische impulsen aan het brein bij mensen met een ernstige depressie) barbaars zou zijn.

Meer recensies van Patito