autobiografie van een stukje geschiedenis

Patito 17 augustus 2019
Het boek Kruisverband is een biografie van Louzewies die nogal technisch en abstract uitlegt hoe de maatschappij veranderde, en zij erdoor beïnvloed werd. Louzewies groeit op in een veilige en beschermde omgeving. Zij durfde zich hierdoor afzetten tegen de geplogenheden van haar tijd. Ook haar relatie met haar partner was een veilige basis. Op dat moment werkte ze als vrouw in een door mannen gedomineerde wereld, waar ze goed haar mannetje kan staan. Ze vertelt bijvoorbeeld ook over hun passie voor het restaureren van oude Engelse auto’s, en het verzamelen van authentieke vervangstukken voor deze auto’s. Ik zag de (kruis-)verbanden die Louzewies legde niet altijd zo duidelijk. Wat me soms stoorde was de manier waarop geschreven werd over personen met een andere mening of keuze in het leven. Het boek is volgens mij zeker een aanrader voor technisch aangelegde personen en/of generatiegenoten van Louzewies .De stukken die ik het mooiste vond, waren de teksten vanuit de ik-persoon die Louzewies over haar jeugd schreef.

Meer recensies van Patito