Tess, Lieke en Sara zijn al jaren bevriend. Ondanks hun drukke bestaan maken ze altijd tijd voor elkaar. Toch merken ze dat het steeds moeilijker wordt om af te spreken omdat ze het steeds drukker krijgen.
Zo is Tess bezig als hotelmanager. Zij is echt een carrièretijger en droomt ervan om naar het buitenland te gaan om daar naam te maken in een sjiek hotel. Het lukt haar om in het prestigieuze Del Coronado in San Diego aan de slag te gaan.
Lieke werkt als verpleegkundige en wil het liefst voor Artsen zonder Grenzen aan de slag en mensen helpen. Wanneer ze in Congo kan gaan werken hoeft ze er dan ook niet lang over na te denken.
Sara ziet als (v)echtscheidingsadvocate de minder leuke kant van relaties. Wanneer ze Nassim ontmoet wil ze de rode vlaggen dan ook niet erkennen. Ze volgt hem naar Riyad en ontdekt een totaal nieuwe wereld.

Deze kennismaking met auteur Corine Kuijper was zeker aangenaam. Het verhaal over de gezamenlijke vriendschap, de individuele verhaallijnen m.b.t. de vrouwen, en de uiteindelijke samensmelting daarvan is goed in elkaar verwerkt. Het boek leest vlot weg en sprak me qua thema wel aan.
De auteur heeft ervoor gekozen om in derde persoon te schrijven; iets waar ik persoonlijk niet zo dol op ben. De korte hoofdstukken wisselen af tussen de vriendinnen en de locaties waar zij zich begeven. De lezer wordt meegenomen naar Congo, San Diego en Saoedi-Arabië; plaatsen waar de vrouwen zich bevinden en vanwaar ze contact met elkaar onderhouden. De afstand maakt het soms moeilijk om in te schatten hoé een van de vriendinnen zich écht voelt, dat gevoel weet de auteur goed over te brengen.
Alledrie de dames ervaren hoe het voelt om overgeleverd te zijn aan anderen, niet te kunnen terugvallen op vertrouwde personen. Omdat ze allemaal te maken krijgen met uitzonderlijke situaties missen ze elkaar nóg meer. Dat gemis benadrukt de eenzaamheid, de twijfels, angsten en besluiteloosheid waarmee ze te maken krijgen.

Wat is er aan de hand? Los van elkaar komen Tess, Lieke en Sara tot de conclusie dat niet alles is zoals ze in eerste instantie hadden gedacht. Aan de ene kant zien ze een wens in vervulling gaan maar ze ontdekken ook dat er sprake is van een schaduwzijde. Ze krijgen te maken met zaken die je normaal gesproken alleen in films ziet, of in boeken leest. Vooral bij Sara had ik wel wat moeite haar in die situatie te zien, het past mijn inziens niet bij haar sterke persoonlijkheid. Het feit dat de vriendinnen dit allemaal met elkaar delen is een mooi gegeven. Hun vriendschap gaat duidelijk door dik en dun.

De auteur had in mijn optiek beter gekozen voor een tweeluik i.p.v. één boek. Omdat ze heel veel wil vertellen blijven de personages nu behoorlijk op de vlakte; er is voor hen onvoldoende ruimte om naast het gezamenlijke verhaal ook persoonlijk nog eens volledig tot bloei te komen. Er zat nog zoveel meer in...
Ik denk namelijk oprecht dat het verhaal er beter van was geworden wanneer er meer verdieping en rust was gecreëerd zodat je als lezer binding met de vrouwen zou krijgen, maar ook dat het allemaal beter tot z'n recht gekomen was.

Maar het is wat het is: 'Misleid' is een alleraardigste roman geworden die ik graag heb gelezen. Ik ben benieuwd naar ander, toekomstig, werk van deze auteur.

Reacties op: Vriendschap door dik en dun.

Misleid - Corine Kuijper