Nieuwenhuis is heer en meester

Patricia van der Broek 24 oktober 2022 Auteur
In eerste instantie dacht ik dat De voordelen van Sint Barbara van Erik Nieuwenhuis een gezinsroman zou zijn over de kunstenaar Ruben Linnik en zijn jongvolwassen zoon Max en dochter Noor. Hoezeer werd ik op het verkeerde been gezet.

Ruben neemt ze mee naar een hotel in het buitenland, waar ze vakantie hadden en Noor en Max nog kleiner waren, Ook voor de scheiding van zijn vrouw Eva en de moeder van zijn kinderen. Nu lost hij alsnog de belofte van destijds in door te paragliden met zijn kinderen. Ook wil hij ze ervan overtuigen, hoewel hij nog geen plannen heeft om dood te gaan, dat hij niet in Welsum begraven wil worden maar in Amsterdam.

Op de avond voordat ze weer naar Nederland vertrekken, consumeren ze behoorlijk wat alcohol. Ruben brengt daarom de reis door op de achterbank van de auto. Eenmaal aangekomen in Welsum, waar Ruben woont, bemerkt Max iets vreemds aan zijn vader. Dat benoem ik hier niet -want spoiler- maar het is de opmaat naar een geheel andere roman dan die ik had verwacht.

Het is zonder de spoiler ook moeilijk om verder iets over de roman te zeggen zonder de inhoud prijs te geven. Ja, dat het absoluut mooi geschreven is met bijtende dialogen tussen broer en zus (dat bemerkten we ook al tijdens het tripje met hun vader). Maar ook dat, ondanks de enorme wendingen in het verhaal die ik bijna als een klucht beschouwde, Nieuwenhuis de zaken niet laat ontsporen. Hij is heer en meester over het verhaal.

Ik vond het een roman over familie en (knellende) gezinsbanden, verlangen, liefde maar ik ben benieuwd wat andere lezers uit de roman halen. Nieuwenhuis verdient veel lezers voor De voordelen van Sint Barbara, een prettige en toegankelijke roman die genoeg stof tot nadenken tijdens en na het lezen gaf.

Meer recensies van Patricia van der Broek