Betekent de 'dick on demand' het einde van de jacht?

Patricia van der Broek 13 januari 2022 Auteur
Vossenjacht is het debuut van Racheda Kooijman.

De hoofdpersoon, Nadia, is op zoek (op jacht) naar haar vader, de waarheid achter waarom hij haar nooit heeft opgezocht én ze zoekt een partner.
Nadia heeft een Nederlandse moeder en een Marokkaanse vader. Die laatste heeft ze niet gekend, hij leeft nog maar is niet betrokken bij haar leven. De moeder is in het boek vrijwel afwezig. Wellicht voelt ze zich daarom extra ontheemd en nergens bij passen.

Reyn, haar vriend, maar vooral in het begin haar ‘dick on demand’, heeft een grote en goede invloed op haar. Daardoor neemt ze het besluit om op zoek te gaan naar haar vader en zelfs naar haar familie in Marokko. Ze zoekt antwoorden en die brengen haar voor mijn gevoel dichter bij haarzelf en hierdoor raakt ze ook meer in balans in en met haar leven.

In Marokko ontdekt ze antwoorden op haar vragen. Welke? Die mag de lezer zelf ontdekken.
Vossenjacht is een boek dat langer in mijn gedachten bleef dat ik in eerste instantie had gedacht, zo vlak na het lezen van de laatste bladzijde.

Er komen verschillende thema’s in het boek voor, met name de vos is hierin belangrijk die al in de eerste bladzijde zijn intrede doet. Ook in het seksspel met Reyn (Reynaerde) heeft de vos een rol.

Kooijman is goed in staat om herkenbare problemen in een recht voor zijn raap stijl neer te zetten via Nadia. Want weten wij wie we zijn? Aan wie en tot wie we behoren? En is dit ook een jacht?

Het boek bevat veel seksueel expliciete verwijzingen en scènes, iets minder ervan en wat functioneler had ik beter gevonden, maar het is en blijft de vrijheid van de schrijfster.

Ik ben ervan overtuigd dat Racheda Kooijman meer boeken gaat schrijven. Ik ben benieuwd welke thema’s ze dan aansnijdt.

Ik merk dat ik nog regelmatig aan dit boek denk. Daarom geef ik het boek 3 sterren.

Meer recensies van Patricia van der Broek