Fijne historische roman met zakelijke ondertoon

Patricia van der Broek 22 oktober 2023 Auteur
De historische roman "De zoon van Machiavelli" van Catharina Botermans kenmerkt zich door helder schrijfwerk. Vergelijkingen met de stijl van Simone van der Vlugt zijn onvermijdelijk, aangezien beiden vloeiend en aangenaam Nederlands hanteren. Daarbij is de benadering van Botermans soms wat zakelijker van toon, met name bij de delen waarbij Machiavelli aan het woord is en zaken uitlegt.

Botermans verdient erkenning voor haar historische benadering van het verhaal, hoewel dit soms leidt tot overmatige verklaringen/uitleg. Het vinden van de juiste balans tussen diepgang en uitleg is een persoonlijke kwestie. Voor mij bood het boek het een boeiend verhaal, waarbij de verrassende rollen van de dochter en zelfs Machiavelli zelf bijdragen aan mijn leeservaring.

Ik mocht dit boek lezen als lid van de leesclub van Hebban. Ik dank Hebban, de uitgever, Catharina Botermans voor haar inbreng aan de leesclub en alle leden van de leesclub. Het was een fijne ervaring op alle fronten.

Meer recensies van Patricia van der Broek