Gevierde piloot met problemen in zijn rugzak

Patricia van der Broek 04 april 2022 Auteur
In Terugvlucht lees je het verhaal van Victor Heyligen, piloot op de Congo-lijn vanaf België. Hij is een narcistische man, niet sympathiek voor de lezer of zijn vrouw Helena. Hij is wel de gevierde piloot voor zijn collega’s.
Helaas voor Victor gaan na WOII de ontwikkelingen in de luchtvaartindustrie snoeihard en daar heeft hij het knap moeilijk mee. Die komen bovenop de problemen die hem in zijn jeugd hebben gevormd: de afwezigheid van zijn vader, dat hij daarmee en met de armoede binnen het gezin gepest wordt op school.
Maar nu, zo vlak na WOII is ook zijn relatie met Helena niet meer optimaal, ook al wil Victor verder gaan zoals altijd: ‘ons leven valt weer in de plooi’ (zie bladzijde 44). Maar hij vergeet daarbij aandacht te geven aan de behoeftes en angsten van zijn vrouw.
Door een paar ‘blunders’ van zijn kant, wordt Victor op non-actief gezet en slaat de twijfel bij Victor in alle toonaarden toe.
De auteur schetst dan het verblijf van Victor in Congo en hoe hij zich bezig gaat houden met de verkoop van originele maskers en andere kunstvoorwerpen. Dit lijkt een hint te zijn van de schrijver naar roofkunst.
De apotheose komt in het laatste deel van het boek. Hierover wil ik niets verklappen, dat zou niet leuk zijn voor de lezer. Wel vallen zo in sneltreinvaart alle puzzelstukjes op zijn plek. De ‘Engelse’ verhaallijn had ik graag wat meer uitgewerkt gezien maar ach…geen enkel boek is perfect.
Het boek is aangenaam tijdverdrijf waarbij het zonder meer leuk is te zien/lezen hoe de auteur zich goed qua schrijfstijl kan verplaatsen in de omgangsvormen, waarden en normen en het taalgebruik van destijds.

Meer recensies van Patricia van der Broek