Een unieke thriller met unieke elementen.

PETRA P 20 december 2022
Als in een dierentuin een leeuw en ook zijn verzorger worden vermoord, wordt het meteen duidelijk dat dit om een heel bizarre moord gaat. Al gauw valt het volgende slachtoffer met een al even geheimzinnige verwijzing: hoofdinspecteur Rudi en zijn team zullen de moorden verder onderzoeken en dat zal geen eenvoudige klus worden.
Het wordt hen duidelijk dat de moorden te maken hebben met de mythologie van Herakles: betekent dit dan ook dat er twaalf moorden zullen gepleegd worden, of kan Rudi’s team de moordenaar(s?) op tijd te pakken krijgen?
De spanning is heel goed opgebouwd doorheen het hele verhaal, de hoofdstukken zijn niet te lang, niet te kort, de zinsbouw is perfect en de woord- en naamkeuze is hier en daar subliem (Para, Ceta en Mol zullen me altijd bijblijven).
We maken ook nader kennis met het persoonlijke leven van hoofdinspecteur Rudi en zijn vrouw Odette: je wenkbrauwen gaan toch even omhoog bij hun anekdotes!
Het is ook heel interessant om de elementen van de mythologie terug te vinden in de moorden. Je moet er maar opkomen, van een inteliggente moordenaar gesproken! Natuurlijk komt de intelligentie en vindingrijkheid uit het brein van de auteur die zijn uitgebreide kennis graag verwerkt in het verhaal en daarbij ook de lezer een beetje meer bijbrengt. Een mens, in dit geval de lezer, is nooit te oud om iets bij te leren.
De geschiedenis en het heden worden mooi weergegeven en met elkaar verweven. Daar zorgde Lucas ook voor door met zijn tablet te werken en het onderzoek dankzij deze moderne techniek te bespoedigen. Ook een mooi staaltje van "oude" en "nieuwe" rechercheurs die elkaar aanvullen maken het hele verhaal aantrekkelijk.
Hoe zou het verder gaan met Rudi, met zijn vrouw Odette en met de andere personages zoals Lucas, Delfine en... de Boeddha? Het zijn toch interessante mensen die de lezer graag verder zou willen volgen.
Hier en daar een vleugje humor, hier en daar een gruwelijke beschrijving en hier en daar een portie actie: dit zijn maar een paar elementen die De Heraklesmoorden maken tot wat hij geworden is : een heel aparte, speciale maar vooral fantastisch goede en unieke thriller!
Zonder aarzelen geef ik met veel enthousiasme een welverdiende maximumscore aan deze fantastisch goede thriller.

Meer recensies van PETRA P