Reis door een donker bos, naar een nieuw bestaan!

Pierre MG Peeters 02 september 2020
Een groep van negenendertig dieren ontvluchten een donker bos. Op hun gezichten staat wanhoop en verdriet te lezen. Maar ook vriendschap, liefde, verwondering, blijheid en angst!

Ze vormen een hechte groep, alsof ze beseffen dat ze moeten samenwerken om te kunnen (over)leven.
Maar ook de dood loopt mee.

Na een lange reis door het bos en over water bereikt een uitgedunde groep van negenentwintig dieren uiteindelijk een mooi fris en bloeiend bos.

De illustrator heeft op een erg bijzondere manier – zonder één woord – de problematiek van vluchtelingen uitgetekend en koos ervoor om geen mensen maar dieren af te beelden. Mooie expressieve tekeningen, gezichten met heel veel emoties, dieren in versleten kledij met weinig bagage…symboliseren de harde werkelijkheid van vluchtelingen over gans de wereld.

Maar naast een treurig beeldverhaal is dit prentenboek ook een boek van hoop en van vriendschap. Immers, er bestaat een betere wereld en door samen te werken kunnen we veel bereiken.

Dat een dergelijke reis niet zonder gevaar is, geeft de illustrator weer in de figuur van de dood die meereist op een blauwe vogel, maar zich afzijdig houdt en zich niet mengt onder de groep. Hij slaat onverwachts toe. Welke rol de blauwe vogel van de dood speelt, ontgaat mij volledig. Daar kan ik niets bij bedenken.

Als voorlezer kun je een eigen interpretatie geven aan of een eigen nadruk leggen in het verhaal. Een andere optie is inspelen op de beleving van kinderen bij het zien en bestuderen van de prenten. Telkens als ik het boek opensloeg, vielen mij details op die ik niet eerder zag.

Ik denk dat dit boek ook perspectief biedt om klassikaal aan de doelgroep (6+) uit te leggen en te bespreken waarom mensen vluchten uit hun land van oorsprong.

Issa Watanabe’ s Migranten is naast een prachtig tekstloos prentenboek ook een waar kunstboek, uitgegeven als hardcoverversie in een handig en geschikt formaat voor kinderen.

Voor het mooie concept, voor de kunstige tekeningen vol emoties, voor het indrukwekkende beeldverhaal waardeer ik dit prentenboek graag met 4,5 sterren.

Meer leuke recensies op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters