Tweede boek evenaart het debuut!

Priscilla 04 augustus 2020
Nadja werkt als assistente op een advocatenkantoor, wanneer de vrouw van haar baas in paniek bij haar op kantoor komt.

Haar man is niet te bereiken en ze heeft dringend hulp nodig.

Nadja, die niets liever wil dan een goede relatie opbouwen met deze vrouw, schiet haar naar beste kunnen te hulp.

Totdat blijkt dat deze hulp wel erg ver gaat. Is Nadja in staat om voor zichzelf op te komen en haar eigen verleden onder ogen te komen?

Iemand probeert Nadja de schuld in de schoenen te schuiven voor iets dat ze niet gedaan heeft. Haar verleden maakt haar echter hiervoor het perfecte slachtoffer en moordenaar. Maar is Nadja wel zo onschuldig?

‘Slapeloos’ begint met een geheimzinnige brief waarvan zowel de verzender als ontvanger niet bekend is.

Deze brief zet direct de toon voor het verhaal en laat je in onzekerheid over wat er staat te gebeuren.

Al gauw maken we kennis met Nadja en ontstaat er een duister en beklemmend gevoel. Al vanaf de eerste pagina’s hunker je naar informatie. Die, zoals we kennen van het eerste boek van Romy Hausmann, langzaam maar zeker zal worden onthuld.

De hoofdstukken van Nadja worden afgewisseld met geschreven brieven en daarnaast hoofdstukken die zich in het verleden afspelen.

Deze hoofdstukken in het verleden worden verteld vanuit verschillende personages.

In het begin vraag je je af welke toevoeging deze hebben aan het verhaal van Nadja, en waar het verhaal naartoe gaat. Maar mede door deze hoofdstukken heeft Romy een geweldige opbouw aan spanning gecreëerd!

De hoofdstukken in het verleden starten in 2014 en hebben vijf jaar eerder plaatsgevonden dan het heden. Hierin maken we zowel kennis met onder andere Nelly en de baas van Nadja; Gero van Hoven.

Al snel wordt duidelijk dat er onderlinge verbanden zijn, maar het wat en hoe blijft zo lang mogelijk onduidelijk.

Ik genoot enorm van elk puzzelstukje dat steeds op zijn plaats viel.

De schrijfstijl van Romy is echt briljant. Ze schrijft meeslepend, met name door de gedachten van het hoofdpersonage en de gebeurtenissen in het verleden. Ook omgevingen worden goed beschreven.

De afwisseling tussen heden en verleden in combinatie met de schrijfstijl maken het verhaal vlot om te lezen en de drang om meer te willen weten wordt groter naarmate het einde vordert.

Wanneer de spanning in het verhaal op zijn hoogtepunt is en het lijkt alsof je de ontknoping hebt gehad, weet Romy je te verrassen met een geweldige plottwist die je onmogelijk kunt zien aankomen.

Met deze plottwist haalt ze een flink aantal stukjes informatie onderuit en geeft ze een geweldig doordacht plan prijs.

In dit verhaal zijn geen winnaars of verliezers.

Er zijn een aantal interessante thema’s verwerkt in deze thriller. En deze mag dan ook met recht een psychologische thriller genoemd worden. Je wordt alle kanten op geduwd en na het sluiten van het boek moet je het echt even laten bezinken.

De thema’s die vooral naar voren kwamen waren; verwaarlozing, familie, liefde, crime passionnel en mishandeling.
Deze thema’s waren absoluut heel gaaf verwerkt in het verhaal.

Personages
Wat mij bij het debuut van Romy meteen op viel was haar aandacht voor de verdieping van haar personages.

Ook in dit boek is duidelijk te zien hoeveel tijd en aandacht hier naar uitgegaan is. Iets dat ik als thriller liefhebber enorm kan waarderen.

Ze begint met weinig informatie en breidt dit langzaamaan steeds verder uit. Op deze manier groei je met de personages mee en leer je de beweegredenen kennen.

Nadja is in dit boek absoluut het hoofdpersonage en je leeft enorm met haar mee. Haar verhaal is vanuit de eerste persoon geschreven en hierdoor kun je jezelf goed inleven in haar verhaal, gedachten en gevoelens. Zeker wanneer je steeds meer over haar te weten komt.

De andere personages, en dan met name Gero en Laura, hebben een belangrijke rol in het verhaal van de kwetsbare Nadja.

Ook zij als personages waren goed uitgewerkt en ook bij deze personages is absoluut een goede verdieping in het verhaal aanwezig. Beweegredenen en handelen worden duidelijk en dat maakte hen naast Nadja behoorlijk intens.

Conclusie
‘Slapeloos’ is de tweede thriller van de hand van Romy Hausmann, en doet niet onder voor haar eerste boek ‘Dag en Nacht’.

Het blijft bij een tweede boek altijd spannend of de auteur het succes van het eerste boek weet te evenaren, en wat mij betreft is ze is hier absoluut in geslaagd!

Een volkomen nieuw en ander verhaal, maar net zo gaaf als haar debuut.

Het verhaal zat goed in elkaar. De opbouw aan spanning was geweldig en het plot er één die je niet ziet aankomen.

Haar schrijfstijl is beschrijvend en ze heeft gedacht aan verdieping op alle gebieden.

Dit alles samen maakt het een geweldige thriller die je niet mag missen!

Meer recensies van Priscilla