Psychologische thriller past hier goed

Rcisca 06 oktober 2020
Ik kreeg Ravenzwart Bloed opgestuurd via het Selfpub cafe auteurs en lezers.

Kim Verheugen schreef het verhaal met daarin een hoofdpersoon die ondanks alles het vertikt te knakken.

Haar motto: "What doesn't kill you makes you stronger."

Ik was heel benieuwd naar het boek. Toen de proloog eenmaal gelezen was zat ik meteen diep in het verhaal. Deze gaf gelijk de spanning en het trauma weer en daardoor wilde ik meteen doorlezen.

Het verhaal wordt verteld vanuit Tess.

Ze is inmiddels 18 jaar verder en leeft nog steeds met het trauma vanuit haar jeugd. Alleen heeft ze zelf niet in de gaten hoeveel impact het eigenlijk nog op haar leven heeft. Ze werkt in een dierenasiel van Norbert die haar als een dochter ziet en behandeld. Tess is opgegroeid in een mooie wijk in Wageningen, maar behalve de wijk was er aan haar jeugd niets moois. Ze leefde samen met haar zusje dagelijks in angst. Bang voor hun vader die ze mishandelde en hun broer Alex die de meiden misbruikte. Niemand wilde helpen.

Daarnaast zijn de tussenliggende hoofdstukken een terugblik op de jeugd van Tess, maar dan vanuit het perspectief van haar tweelingzusje Inka.

Als Tess haar vriend Machiel aan de kant zet gaat er een balletje rollen. De ene na de andere gebeurtenis haalt bij haar herinneringen naar boven van vroeger. Alleen Tuk, haar hond, weet dat Tess zichzelf niet altijd onder controle heeft. 's Nachts is hij het die haar helpt. Ze kan het niet meer stoppen. Het stalken van Machiel neemt steeds grotere vormen aan. Wanneer ze ook nog haar broertje David ontmoet is er geen houden meer aan. Haar collega en vriend Max neemt haar onder zijn hoede. Wat is dat toch met Max? Ze voelt bij hem geen angst, onzekerheid. Maar toch.. zal het wel goed gaan?

Mooi om de verschillen tussen Machiel en Max te lezen. Twee totaal verschillende persoonlijkheden die beide goed uitgewerkt worden. Tof om te zien wat voor een invloed deze beide mannen hebben op Tess.

Lang had ik niet door hoe het zat. Maar op den duur komt dat plot en dacht ik... Ja! Zie je nu wel.... Als je dan denkt te weten hoe het zit komt er nog een twist die ik niet had zien aankomen.

Kim heeft de spanning in het verhaal echt super goed opgebouwd.  Ik was zo nieuwsgierig dat ik het boek uiteindelijk in 3 dagen uitlas. Ik vind het bijzonder mooi hoe ze schrijft over het pleegouderschap. Ze geeft naast de spanning van het boek heel mooi weer hoe onmisbaar de mensen zijn die als pleegouders fungeren in deze maatschappij.  Een maatschappij die voor velen echt naar de kloten is.

Ik ben onder de indruk van Ravenzwart Bloed en geef het dan ook 4☆☆☆☆

Meer recensies van Rcisca