Top debuut

Renate 14 maart 2020 Hebban Team
Winterland is een hedendaagse thriller die zich afspeelt in Denemarken en geschreven is door het journalistenpaar Kim Faber en Janni Pedersen, beide zijn ze werkzaam in de journalistiek, Faber voor een grote Deense krant en Pedersen voor de tv.
Samen hebben ze deze debuutthriller Winterland geschreven.
Een thriller die zich afspeelt in Denemarken, waar het draait om een moord, maar waar het vooral gaat over de problematiek die we tegenwoordig ook veel horen, alles rond aanslagen etc.,

Het verhaal draait om inspecteur Martin Juncker, die na een misstap vanuit Kopenhagen naar het kleine Sandsted wordt gestuurd om daar een politiebureau te laten draaien, zijn vroegere partner bij de politie Signe Kristiansen speelt ook een belangrijke rol.
Als er in Kopenhagen tijdens een kerstmarkt eenbomaanslag wordt gepleegd, gaat de politie vol aan de bak.
In Sandstad is een moord gepleegd dus Martin Juncker kan gelijk aan de bak, samen met zijn kleine team.

Het boek wordt als het ware in dagboekvorm verteld, dus het wordt echt per dag verteld, en dan ook nog de ene keer meer het verhaal van Signe en dan weer vanuit Juncker.
Het verhaal laat ze ook zien als echt persoon, het gaat ook veel om de relationele sfeer, wat dit boek zeker geen afbreuk doet, misschien dat het daardoor minder spannend zou kunnen zijn, maar daar heb ik zelf geen moment last van gehad, je bouwt een band met ze op als het ware.
Ze gebruiken verder een hele fijne schrijfstijl en doordat het verhaal zich langzaam ontvouwt, terwijl er wel echt vaart zit in het verhaal door de gebeurtenissen, blijf je benieuwd hoe het afloopt en of je zelf gelijk hebt.
Je kan merken dat dit duo heel goed weet hoe het werkt en dat ze echt wel gedegen achtergrond info hebben gedaan, zo steek je er zelf ook weer wat van op.
Ook kaarten ze maatschappelijke discussies aan, zoals asielzoekerscentra's etc, terrorisme (IS en neo-nazis),
Het is dus gewoon een hele brede thriller, die wat mij betreft naar meer Juncker en Signe smaakt, meer Faber en Pedersen.

Ook is de cover echt passend bij het verhaal, maar daar kom je wel achter als je het leest

Meer recensies van Renate