Trip down memory lane

RiannevdRest 31 mei 2020
Karin Slaughter schreef naast een aantal lossen boeken, twee series. De Grant County-serie en de Atlanta-serie, die zijn samengevloeid in de derde serie, de Georgia-serie. In de Grant County-serie speelt kinderarts en lijkschouwer Sara Linton een hoofdrol, samen met haar ex-man Chef Jeffrey Tolliver. In de Atlanta-serie is politieman Will Trent de belangrijkste figuur. In de Georgia-serie ontmoeten Sara Linton en Will Trent elkaar. Ze gaan samenwerken en er onstaat een moeizame relatie tussen de twee.

Met verzwegen weet Karin Slaughter op een fantastische manier het verleden en het heden samen te brengen. Voor de echte “Slaughter fan” een ware “trip down memory lane”, maar ook voor de onervaren lezer een boek dat je absoluut pakt. De twee tijdlijnen waarmee gewerkt worden lopen dwars door het boek heen. Karin neemt je mee terug naar het kleine stadje Grant County waar ze je weer even laat mijmeren over de relatie tussen Sara en Jeffrey van 8 jaar terug. De irritaties over Lena Adams komen ook al snel weer bovendrijven. Daartegenover neemt ze je verder mee in de relatie van Sara en Will, die zich in het heden afspeelt in Atlanta. Ik moest mij even door hoofdstuk 2 heenbijten, omdat ik de details iets te omslachtig vond. Maar juist dat hoofdstuk biedt de opening naar het verleden.

Door een moord in de gevangenis komen Will Trent en zijn partner Faith Mitchel in contact met de pedofiel Daryl Nesbitt. Hij beweert dat niemand minder dan Jeffrey Tolliver, de vermoorde man van patholoog Sara Linton, hem de moord voor twee vrouwen in de schoenen heeft geschoven. Sara, nu vriendin van Will, was destijds als patholoog bij de twee moorden betrokken. Al snel blijken ze op het spoor van een seriemoordenaar te zitten die jaagt op jonge vrouwen, hen niet alleen vangt, maar hen martelt en, na hun dood, verkracht. De beschrijvingen van de moorden laten je bloed stollen, maar geven ook weer welke verschrikkingen een vrouw, die door een man als “niet waardig” bevonden wordt, mee kan maken. Je wordt als lezer teruggevoerd naar het verleden. Zonder enige moeite stap je terug in het leven van Sara en Jeffrey, net na hun scheiding. Het volgende moment stap je terug in het heden waar de relatie tussen Sara en Will moeizaam lijkt door de spanning rondom de “geweldige Jeffrey Tolliver”. Is Jeffrey corrupt en moet Will hem, voor de ogen van Sara, van zijn voetstuk afhalen of spelen er andere belangen? De uiteindelijke moordenaar laat je als lezer geschokt achter.

Naar mijn mening is “Verzwegen” een echte aanrader. Wederom laat Karin Slaughter haar lezers meeslepen in een spannend verhaal wat je niet meer weg kunt leggen. In haar nawoord laat ze gelukkig doorschemeren dat we nog geen afscheid hoeven te nemen van Will en Sara. Kom maar op!

Meer recensies van RiannevdRest