Hoe veilig is de GPDR?

Rita Leyman 29 februari 2020
'De macht van K.' is de eerste thriller van Jens Vern, pseudoniem van Sander Verheijen. Eerder schreef hij onder zijn naam een autobiografisch debuut 'Ik kan er nét niet bij', dat zeer goed ontvangen werd.

De cover ziet er nogal mysterieus, donker uit. De zin die op de kaft staat :'Als het net zich sluit, twijfel niet. Denk niet na. Vlucht' geeft je al een opgejaagd gevoel. De proloog gaat dus ook over Tim die moet vluchten. De toon wordt direct gezet.
Dan leren we in de volgende hoofdstukken Tim Turner beter kennen. Hij werkt in een bar in Den Haag. Wanneer er een mysterieus meisje de bar bezoekt wil hij haar beter leren kennen. Door een misstap komt hij zijn verleden weer tegen. Dan springt de auteur een paar jaar terug. We leren Tim kennen die net afgestudeerd is. Alle geluk staat aan zijn zijde. Hij krijgt een droombaan bij een groot IT- bedrijf de Keeler Company. Hij krijgt een echt luxueus leventje maar dit heeft ook een keerzijde. Hij moet vele uren werken en heeft niet eens meer een privé-leven. Wanneer hij gewaarschuwd wordt door een ex-werknemer begint hij argwaan te krijgen...

In het begin deed mij het boek onmiddellijk denken aan 'Advocaat van de duivel' van John Grisham. Toch slaagt Jens Vern erin om een sterke thriller neer te schrijven. De korte hoofdstukken die telkens door de verschillende personages afwisselend worden verteld, bouwen de spanning mooi op. Voor een computerleek zijn sommige stukjes niet zo gemakkelijk te begrijpen omdat ze nogal technisch geschreven zijn. Daar moet je dan maar vlug over lezen. Maar het verhaal zit goed in elkaar en leest heel vlot.

Jens Vern is met verve geslaagd in het schrijven van een spannende thriller. Door dit boek vraag je soms wel eens af of onze data eigenlijk wel veilig genoeg zijn. Hopelijk wordt dit boek nooit werkelijkheid!

Meer recensies van Rita Leyman