There is more than one way to drown

Roxanne 02 januari 2020
Voor je aan het boek begint heeft de schrijfster een soort voorwoord achtergelaten voor haar lezers.
Hierin vermeld ze dat er zware onderwerpen aan het licht komen en dat het mogelijk voor sommige mensen een trigger kon zijn.
Het is mooi dat dit van te voren gemeld wordt, echter zet dit wel al een beeld dat je overal op je hoede voor bent. "wat gaat er gebeuren" "oh zal dat?"

"You are not nothing my friend, and neither am i"

Het verhaal wordt verteld vanuit 3 verschillende personen; Coral, Merrick en Brooke.
Alle 3 hebben op een manier te maken met bepaalde situaties waar keuzes worden gemaakt en warin emoties verwerkt worden.

Het verhaal begint met Coral de zeemeermin haar zus heeft de "Disease" en "Red Tide" zal snel voor haar komen.
Brooke is naar een psychiatrische instelling gegaan om hier haar depressie te werken, en Merrick tobt met een suïcide poging van zijn zusje en de abrupte verdwijning van zijn moeder.

Het boek wordt neergezet als retelling van The Little Mermaid, echter was dit ver te zoeken, ja Coral gaat met de sorceress; the evil sea witch(haar oma) naar land om daar te ontsnappen van haar vader en zus en vind een "Prins" maar daar blijft het bij als retelling. Er wordt verder niet in de fantasy aspect gedoken en gaat verder als een aanzienlijk zwaar boek waarin depressie, suïcide etc. aan bod komen.

Brooke heeft een depressie en heeft een poging gedaan op zelfmoord. in de instelling ontmoet ze Hope die haar laat inzien dat ze kan vechten voor het beste van haar leven. zo lees je voornamelijk over haar helings- proces. Brooke schrijft ook in een dagboek haar verhaal, dit helpt bij het helen.

Merrick wordt geconfronteerd met een zelfmoordpoging van zijn zusje Amaya en de verdwijning van zijn moeder. Om Amaya te beschermen van zijn overbeschermende rijke vader verdwijnt hij met Amaya om hun moeder te zoeken, want "als ze haar vinden komt alles weer goed toch?"

Gedurende het boek kom je erachter wat nog in het verleden afspeeld en wat in het heden en kom je steeds meer achter dingen dat meer duidelijk maakt over het boek. zo lopen bijvoorbeeld de hoofdstukken van het verleden geleidelijk op naar het heden en vormt het weer een geheel.

In het boek staan ook heel veel mooie quotes, door Sara zelf bedacht maar ook quotes van andere YA auteurs en van bekende schrijvers. Dit was heel mooi om terug te lezen want deze quotes pastte ook echt bij het verhaal.

"Life damages us, every one. We can't escape that damage. But now, I am also learning this: We can be mended. We mend each other" - Veronica Roth

Het boek heeft ondanks het moeilijke onderwerp en een zeker lastige gebeurtenis in het boek een "happy end" gekregen, dit was erg fijn, dit liet zien naar mogelijke lezers die tobben met een depressie of suïcide gedachtes dat het ook goed af kan lopen, maar dat je dit ook zelf moet willen en ervoor open staat hulp te zoeken en te aanvaarden.

Sara heeft ondanks dat het veel minder fantasy was dan gedacht werd een heel mooi verhaal verteld, depressie en suïcide blijft toch een soort taboe en mensen praten er niet over. Als ik had geweten dat het een boek voornamelijk met dit zware onderwerp was had ik hem zelf zeker niet opgepakt, maar ik ben zeer blij dat ik hem toch heb gelezen. Echter een retelling zou ik het niet noemen.

"Just living is not enough. One must have sunshine, freedom and a little flower" - Hans Christian Andersen

Meer recensies van Roxanne