Heerlijk fantasierijk boek met een goed romantisch verhaal

Roxanne 27 oktober 2019
“Thou shalt not suffer a witch to live.”

Serpent & Dove is het eerste boek en debuut boek van Shelby Mahurin.
Het verhaal draait om de twee hoofdpersonen Lou (Louise) een heks die haar verleden probeert te ontsnappen en Reid een heksenjager die leeft volgens zijn religieuze opvoeding/regels die elkaar ontmoeten in de oorlog tussen heks en mens en aan elkaar verbonden worden.

Het boek gaat voornamelijk over deze twee personages, zo is het boek ook verdeeld in hoofdstukken uit perspectief van Lou en Reid.
Dit was een heel fijn iets omdat op deze manier beide kanten van een verhaal goed worden uitgelegd.
Heksen of liever gezegd vrouwen in het algemeen worden als minder beschouwd, “Wicked are the ways of women—and especially a witch. Their guile knows no bounds.” Hier moest ik zelf even in omschakelen omdat de vrouw echt als een minder persoon neer wordt gezet (eenmaal getrouwd eigendom van de man en de man mag alles doen met de vrouw wat hij wilt), echter past dit wel bij de tijd van het verhaal en was dit ook goed te relativeren.

Lou is alles behalve een beschaafd meisje/vrouw die zich aan de regels houd, waarbij Reid juist alles doet om die regels te honoreren.
De banter tussen Lou en Reid was daarom ook erg vermakelijk en bracht vaak genoeg een glimlach op me gezicht.
Het verhaal is mooi geschreven en het las ook heel makkelijk en lekker weg. Je ziet de band tussen Lou en Reid echt ontwikkelen, enemy to lovers.
Daarnaast zit er een interessant magie systeem in het verhaal. Dame Blanche de heksen die hun magie nemen van de natuur; eye for an eye (oftewel je neemt iets dan moet je ook iets terug geven om zo de balans te bewaren) en de Dame Rogues die dit dus niet hoeven want hun gebruiken hun magie op basis van bloed.
De chausseurs aka de heksenjagers leven volgens één regel “Thou shalt not suffer a witch to live.” en Reid doet er alles aan om die regel na te streven.
Gedurende het boek merk je ontwikkeling in de personages, dat ze ook de wereld vanaf de andere kant gaan bekijken en hun eigen normen en waarden ook in een ander perspectief gaan bekijken. Zo zie je Reid die meer gaat twijfelen of het allemaal wel waar is wat hem al die jaren geleerd is, en Lou probeerd Reid meer te begrijpen waarom hij denk dat elke heks/vrouw slecht is.

Helaas miste er wel iets van worldbuilding en meer uitleg over de bij personages in het verhaal, Hier had wel iets meer uitgewerkt over mogen worden, en hoop ook dat dit verder uitgewerkt wordt in het volgende deel. Dit heeft echter niet ervoor gezorgd dat ik minder heb genoten van het boek.
Het boek heeft me gegrepen vanaf de eerste pagina en ik kon het boek moeilijk wegleggen. Het is een fantasierijk boek met een goede romantiek en heerlijke plottwists!

“Death couldn't take him away from me. He was me. Our souls were bound.”

Meer recensies van Roxanne