Duister Sprookje

Roxanne 17 augustus 2019
Het boek Pan's Labyrinth neemt ons mee in het avontuur van Ofelia in Spanje en de jaren 40.

Ofelia een jong meisje verhuisd met haar hoogzwangere moeder na het overlijden van haar vader naar een huis in een afgelegen gebied waar zij gaan wonen bij haar stiefvader die eigenlijk niks om haar of haar moeder geeft maar alleen om zijn ongeboren zoon.

Als eerst dit Hardcover boek is werkelijk prachtig! naast de mooie dust jacket zit er op de kaft eronder een hele mooie art verstopt.
Tevens zit dezelfde soort art ook verspreid door het boek en is het boek ook breder als gemiddeld ander boek en heeft elke bladzijde een mooie omlijsting.
Dit is al een reden om het boek alleen al in de kast te hebben staan. Dit alles maakt natuurlijk niet dat een boek ook goed is. Echter met dit verhaal word je zo meegesleept en was het boek zo uit.

Het boek is gebaseerd op de film uit 2006, hier zitten zeker vergelijkingen in dit tevens ook omdat het boek na de film is geschreven.
Het boek kwam wel meer duister over dan de film, en daarin zie je wel dat een boek je toch meer het verhaal kan vertellen en je kan meeslepen dan een film. Het verhaal bleef wel even mooi om te lezen ondanks dat ik de film al had gezien jaren terug

Ofelia ontdekt al snel mysterieuze dingen in het bos/labyrint waaronder een "elfje" maar niet zoals je gewend bent.
Hier ontmoet ze de faun die haar op verschillende missies stuurt om hem iets te bewijzen, dit alles terwijl Ofelia zich ook zorgen maakt om haar ernstig zieke moeder.

Het wordt al snel duidelijk dat Vidal (Ofelia's stiefvader) een bruut persoon is en niks om haar of haar moeder geeft of om wie dan ook eigenlijk behalve zichzelf. Je wordt meegesleept in een intrigerend verhaal.
Zo zitten er veel verborgen boodschappen in het boek als je deze eruit weet te vissen, en zijn er momenten die later duidelijker worden waarom dit zo'n belangrijke betekenis heeft voor het verhaal waarbij het mij wel echt de "ohhh!" momenten gaf.

Pan's Labyrinth is mooi maar ook apart geschreven. Het voelde niet aan alsof je het las maar meer alsof het verhaal aan je verteld werd. En dit gaf mij een bijzonder mooi gevoel. een echt duister sprookje.

Meer recensies van Roxanne