Eerbetoon aan moeders Edith Frank en Ella van Heemstra

Historywoman1994 27 augustus 2019
Ik kwam met dit boek in aanraking door de tentoonstelling Anne & Audrey van het Airbone Museum in Oosterbeek. Ik had niet echt hoge verwachtingen van dit boek omdat ik al veel heb gelezen over de familie Frank . Echter moet ik mijn mening bijstellen dit boek is zeker goed geschreven en heeft nieuwe informatie gegeven over de familie Frank die ik nog niet wist.

Daarnaast verteld het boek niet alleen het verhaal van Anne Frank in de ogen van de moeder Edith Frank maar ook het levensverhaal van actrice Audrey Hepburn. In het voorwoord wordt de kennismaking met Audrey Hepburn en Otto Frank beschreven. Daarna gaat het verhaal Audrey terug in de tijd naar 4 mei 1929 (de geboorte van Audrey) en stopt het als de oorlog in Nederland is afgelopen.In het nawoord wordt er nog op in gegaan of Audrey Hepburn de filmrol aanneemt om Anne Frank te spelen. Doordat je als lezer net het levensverhaal van Audrey Hepburn heb gelezen kan je begrijpen waarom ze voor de keuze kiest die in het nawoord te lezen is.
Het verhaal van Anne Frank begint bij de zoektocht van de familie Frank naar een woning in Nederland (vanwege de dreiging van joodse maatregelen in Duitsland) en stopt in concentratiekamp Bergen-Belsen.
Doordat op deze manier deze twee verhalenlijnen zijn opgeschreven maakt het een uniek boek is om te lezen. Schrijfster Jolien Janzing heeft hierdoor een goed boek geschreven die ook aandacht geeft aan Edith Frank inplaats van de wereldberoemde Anne Frank. De schrijfstijl van Jolien Janzing is prettig om te lezen en zorgt ervoor dat je als lezer snel in het boek zit (ook als je het even heb weggelegd).

Door dit boek ben ik ook veel te weten gekomen over de jeugd van Audrey Hepburn. Dat zij de oorlog in Nederland heeft doorgebracht was mij al bekend. Daarnaast wordt er ook in dit boek meer duidelijkheid geven over de familiegeschiedenis van Audrey Hepburn (denk aan de afkomst van haar beide ouders en halfbroers)
Ondanks dat er volgens historici twijfel is of Audrey Hepburn verzetswerk heeft verricht omdat er onvoldoende bewijs voor is geweest wordt er door Anne-Jolien Janzing wel beweerd dat dit het geval is.In dit verhaal is te lezen dat zo Audrey geheime berichten en krantjes zou hebben verspreid. In het boek wordt een vaag gedaan waar het geld van de Audrey's balletvoorstellingen aan wordt besteedt (wordt het gegeven aan het verzet of wordt het opzij gezet voor de toekomst van Audrey). In mijn ogen is dit dan ook niet het grote thema van dit boek of Audrey Hepburn een verzetsheldin is of niet. In mijn ogen is dit boek een document om dit laten zien hoe twee moeders proberen hun 11-jarige dochter een gelukkig leven te laten leiden ten tijde van oorlog.

Meer recensies van Historywoman1994