Meepuzzelen om de dader te ontmaskeren

Sandra Hardeman 24 november 2022
Via @heerlijkthrillerslezen op facebook werd ik uitgekozen om mee te doen aan de leesclub van De hoofdrol. Dit boek is het debuut van Janice Hallett en uitgegeven door @xanderuitgevers. Beiden enorm bedankt voor het leuke recherchepakket dat ik kreeg; het boek, aanwijzingen op papier, een notitieboekje en een vergrootglas. Samen met een groepje enthousiaste speurders mocht ik alvast proberen de moord op te lossen. Ik kan alvast verklappen dat het niet meevalt want niet alles is wat het lijkt!

De hoofdrol is een moorddossier dat bestaat uit  emails, berichten, politieverslagen en brieven. Hierdoor leren we onder andere  de leden kennen van de Fairway Players-toneelgroep, die aan het oefenen is voor hun  nieuwe toneelstuk. Ze lijken een hechte groep, die veel met elkaar deelt. Als blijkt dat de kleindochter van de regisseur een hersentumor heeft, organiseren ze een grote inzamelingsactie om medicijnen uit Amerika te laten komen.  Ze zetten hun beste beentje voor maar er ontstaan onderlinge spanningen die  steeds hoger oplopen. Uiteindelijk wordt er een groepslid vermoord.  De vraag is wie het gedaan heeft en waarom. Is het degene die in de gevangenis zit of toch iemand anders? Samen met twee stagiaires van het advocatenkantoor  onderzoek je alle aanwijzingen en probeer je het mysterie te ontrafelen.

Het boek wordt aangeprezen als een moderne Agatha Christie, een ingenieuze puzzelthriller en perfect voor fans van Wie is de Mol. Door de vele aanwijzingen en treffende beschrijvingen leer je de personen kennen en word je al snel aangemoedigd om mee te denken over een mogelijke verdachte. Zelf schreef ik opvallende gebeurtenissen en uitspraken meteen op zodat ik dat later terug kon kijken. In het begin gaat het vooral om het verzamelen van aanwijzingen omdat je lange tijd niet zeker weet wie het slachtoffer is.  Interessant, maar naar mijn mening soms wat langdradig. Pas na drie kwart boek lees je wie er vermoord is en dan volgt alles elkaar in een sneltreinvaart op. Je moet aandachtig blijven lezen om het op een rijtje te kunnen zetten. Van mij had dit wel wat eerder in het boek gemogen omdat het nu door de eindspurt onoverzichtelijk werd en afgeraffeld leek.
Het plot had ik niet aan zien komen en ik heb dan ook niet geraden wie de dader was. Persoonlijk vond ik het wat vergezocht maar  dat maakt wel dat er genoeg is om te puzzelen voor je het weet!

De hoofdrol is een origineel boek dat op een bijzondere manier is geschreven  door Janice Hallett.  Als je zin hebt in een leuke uitdaging is het zeker een aanrader om alle aanwijzingen te lezen en te kijken of jij het mysterie kunt oplossen. Ik geef het boek 4 sterren.

Meer recensies van Sandra Hardeman