Adres onbekend is alledaags, maar toch ook bijzonder

Sanne de Graaf 31 juli 2019 Hebban Recensent
Felix woont met zijn moeder, zonder vader, maar met zijn gerbil en een gelukskabouter in een busje. Eerst woonden ze in een huis, later in een flat, daarna in een kelder tot ze terechtkwamen in het busje. Tijdelijk. Tot de zomer voorbij is. Maar de zomer gaat over in de herfst en ze wonen nog steeds in het te kleine busje. Felix durft niemand hierover te vertellen, stel je voor dat hij naast een echt huis ook nog zijn moeder zal kwijtraken. De leugens stapelen zich op, hoe kan hij dit probleem oplossen?

Adres onbekend is niet het eerste boek dat van Susin Nielsen is verschenen. Eerder schreef ze Woordnerd, Het ongemakkelijke dagboek van Henry K., Wij zijn allemaal moleculen of Optimisme is dodelijk. Boeken die geschikt zijn voor tieners en jongeren vanwege de zwaardere onderwerpen en het feit dat ze draaien om opgroeien en volwassen worden. Naast emotionele verhalen, bevatten ze ook humor.

Die elementen (zware onderwerpen, opgroeien, emotionele verhaallijn en humor) bevat Adres onbekend ook, net als sterke personages.
Hoofdpersoon Felix Knutsson is 12 jaar en gaat na de zomervakantie naar de middelbare school. Hij is dol op zijn gerbil Horatio en heeft een brede algemene kennis. Hij is eerlijk, een beetje eenzaam, en heeft naast een bijzondere woonsituatie ook twee bijzondere ouders. Astrid (zijn moeder) heeft met regelmaat last van zinkers (depressies). Zijn homoseksuele vader Daniel ziet hij zo'n twee keer per jaar. Naast Felix en Astrid, zijn er belangrijke rollen weggelegd voor Felix' vriend Dylan en klasgenootje Winnie, die Felix weer andere inzichten geven. Alle personages zijn op hun eigen wijze uniek, vormen het leven van Felix en het verhaal van Adres onbekend.

Het zwaardere onderwerp dat in Adres onbekend wordt besproken is dakloos zijn. Nielsen laat zien dat er weinig nodig is om een stabiele woonsituatie te veranderen in die van een onzekere. Felix schaamt zich voor zijn thuissituatie en durft zijn vrienden niet in vertrouwen te nemen. Niet alleen is het voor een tiener niet cool en loopt hij niet graag met zijn problemen te koop, hij is ook bang dat de kinderbescherming hem uit "huis" zal plaatsen. Felix kan zijn vrienden niet thuis uitnodigen en moet steeds vaker leugens verzinnen.
Daarnaast moeten Felix en Astrid ook op andere vlakken inventief zijn. Hoe schrijf je je in bij een school als je geen vast adres hebt? Hoe was je je als je geen badkamer hebt? Waar laat je de inboedel als je in een klein busje woont? Hoe ga je naar de wc? Hoe kom je aan eten?

Naast de problematiek rondom dakloos zijn, is er ook aandacht voor tienerproblemen. Doordat Susin Nielsen grotendeels heeft gekozen voor het alledaagse leven, het naar school gaan en vriendschappen, zal elke tiener herkenning vinden in het boek en zich kunnen inleven in de situatie van Felix. De minder alledaagse elementen maken het boek juist weer verrassend en zorgen voor vaart in het verhaal. Geen moment is het verhaal saai, maar ook niet overdreven. Constant vraag je je af, zou dit ons ook kunnen overkomen? Zou er een klasgenootje zijn dat zo zit als Felix?

Gelukkig is de redding nabij als de nood het hoogst is. Als Felix zijn lievelingsprogramma met een kindervariant komt, zet hij alles op alles om mee te mogen doen aan het spel. Heeft hij genoeg kennis om alle vragen te kunnen beantwoorden en zo met een geldbedrag naar huis te gaan?
Klinkt dat als een voorspelbaar einde? Laat je niet in de luren leggen. Nielsen (of is het Felix?) zal je verrassen!

Adres onbekend is alledaags, maar toch ook bijzonder. Heftig, maar ook hartverwarmend. Het gaat om vriendschap, maar ook om familie. Het gaat om gewoon zijn, maar ook om anders zijn. Adres onbekend heeft alles. Het laat je lachen, het laat je huilen, het laat je herkenning vinden en begrip opbrengen. De prettige schrijfstijl van Nielsen zorgt voor een verhaal dat je binnen een mum van tijd uit hebt. We want more van Susin Nielsen!

Meer recensies van Sanne de Graaf