Vermakelijke en wraakzuchtige soap, maar zonder al te veel groei

Sanne de Graaf 04 augustus 2020 Hebban Recensent

Hoe moet je bewijzen dat het terecht is dat je de functie hebt gekregen als je collega je constant dwarsboomt? Uitgerekend die collega waarvan je dacht dat ze je vriendin was, blijkt de boel te saboteren. Het wordt steeds moeilijker je werk te doen, maar het is op deze manier ook verre van leuk. Het overkomt alleenstaande moeder Holly. Ze werkt als scriptmanager bij een soapserie en moet alles op alles zetten om haar baan niet te verliezen, maar ook om haar hoofd boven water te houden.

Jane Fallon (1960) debuteerde in 2007 met de roman Op de man af, maar werd onder het grote publiek bekend met Mijn zoete wraak. De schrijfster werkt al jaren als producer van diverse tv-programma’s en is getrouwd met komiek Ricky Gervais. Haar ervaring met de tv-wereld heeft ze ingezet voor haar roman Even tussen ons, waar alles draait om het maken van een soap. Gedetailleerd beschrijft Fallon het gehele proces; van het schrijven van het scenario tot het vertolken van het plot door de acteurs. Hierdoor krijg je als lezer een goed beeld van hoe het er aan de andere kant van de camera aan toe gaat.

Even tussen ons is een soap op zich: de plot is gevuld met situaties waarvan je mag hopen dat ze in het ware leven geen werkelijkheid zijn. Op een huichelachtige manier wordt Holly gedwarsboomd door collega Roz. Roz verstuurt vreemde mailtjes naar hun leidinggevende, speelt acteurs tegen elkaar uit, zet fouten in scripts en laat Holly ervoor opdraaien.
Privé heeft Holly ook het nodige te verstouwen: haar studerende dochter blijkt, net als zijzelf destijds, onverwachts zwanger te zijn. Om de kosten voor de baby te kunnen dragen, probeert Holly een huurder te vinden om zo extra inkomsten te generen. Daarnaast is ze druk bezig haar onschuld te bewijzen én Roz ook een hak te zetten. Dit alles doet Holly niet alleen, maar samen met haar beste vriendin. Zij steunt Holly volledig en doet een schepje bovenop de al heersende chaos.

De plot behelst niet veel meer dan represailles en het bewijzen van onschuld. Het verhaal is doorspekt met vergeldingsacties en wanneer je verwacht dat Holly eieren voor haar geld zal kiezen of op een volwassen manier het gesprek zal aangaan, zet ze in op wraak. Pas wanneer dat laatste lijkt te lukken, is er een lichte mate van ontwikkeling zichtbaar bij Holly. Wie Mijn zoete wraak en Even goede vrienden heeft gelezen, zal niet raar opkijken van deze wraakgevoelens. Verwacht geen personage waarin je jezelf kunt herkennen of sterk uitgewerkte, zware thema’s. Even tussen ons gaat over vriendschap en wraak, waarbij (on)gewenste zwangerschap en alleenstaand ouderschap subtiel wordt aangestipt, maar is vooral een humoristisch verhaal.

Ondanks het gebrek aan groei bij de hoofdpersoon en de weinig afwisselende verhaallijn, is het geheel geen moment saai. De streken die Roz en Holly uithalen zijn nauwelijks creatief, maar net als bij een echte soap lukt het niet om weg te kijken. Meer en meer word je opgeslokt in de strijd tussen de twee collega’s en word je steeds nieuwsgieriger naar hoe het verhaal zal aflopen. Maar hoe zoet is de smaak van wraak eigenlijk?

De prettige schrijfstijl van Fallon kenmerkt zich door het gebruik van vele bijzinnen. In deze zijsporen geeft ze veel informatie over Holly, waardoor je haar goed leert kennen. Binnen afzienbare tijd heeft Fallon je weten mee te nemen in de gedachtegang van Holly en ben je verzeild geraakt in deze vermakelijke romcom van een wraakzuchtige soap.

Meer recensies van Sanne de Graaf