Failed in London, Try Hong Kong

Sanne 24 november 2019
Dit was het eerste boek dat ik las van Jane Gardam. In maart 2017 was dit boek bij DWDD “boek van de maand” en sindsdien was ik nieuwsgierig naar dit boek. Dit boek was bovendien genomineerd voor the Orange Prize for Fiction in 2005.

Ik heb erg genoten van het verhaal van Sir Edward Feathers een gepensioneerde advocaat en rechter, bijgenaamd FILTH, Failed in London, Try Hong Kong. In het Engels heet het boek dan ook “Old Filth”. Jammer, maar enigszins begrijpelijk, dat deze titel bij de vertaling naar het Nederlands is gesneuveld.

Old Filth kijkt terug op zijn leven, waardoor er geregeld sprongen in de tijd worden gemaakt. In “Een onberispelijke man” hoorde ik voor het eerst van “Raj wezen”, verwijzend naar de kinderen van Britse burgers die tijdens de heerschappij van Groot-Brittannië in Azië waren geplaatst en die werden teruggestuurd naar Engeland (of Wales of Schotland enz.) om te worden opgevoed door verre familieleden of pleeggezinnen.
Het verhaal van Old Filth raakte mij, ik ontwikkelde steeds meer sympathie voor hem. Jane Gardam heeft heel goed beschreven hoe Old Filth terugkijkt op zijn leven. Veel van wat van zijn leven overblijft zijn herinneringen en dromen. Herinneringen van wat vroeger was, wat werd gemist en nu nooit meer zal zijn. Deze reflecties van Old Filth waren pijnlijk en eenzaam, maar door Gardam ook geschreven met enige Britse humor.
Ik ben zeer benieuwd naar de andere twee boeken die samen met “een onberispelijke man” een triologie vormen.

“.....Maar hoe besloot je wat feiten waren? Hij schrok terug voor de enorme, essentiële last om zichzelf te bekijken door de ogen van anderen. Alleen God kon dat. Het leek godslasterlijk om het zelfs maar te proberen. Zo’n enorme hoeveelheid indrukken, zo’n enormiteit aan emotie. Waar moest men de waarheid vinden?” (citaat)

Meer recensies van Sanne