Een verhaal helpt om te begrijpen

Sanne 13 oktober 2023
‘Betty’, geschreven door Tiffany McDaniel, is een verhaal gebaseerd op haar eigen familiegeschiedenis.
‘Betty’ is een coming of age verhaal van Betty en het gezin Carpenter waarin zij opgroeit. Het gezin vindt na enkele jaren zwerven hun definitieve woonplek in het kleine stadje Breathed, in het zuiden van Ohio in de uitlopers van de Appalachen. De vader van Betty, Landon Carpenter, is een trotse Cherokee getrouwd met haar moeder, Alka Lark, die blank is. Terwijl haar broers en zussen meer op haar moeder lijken met een blanke huid, lijkt Betty het meest op haar vader met een donkere huid.

‘Betty’ is een indrukwekkend verhaal dat weliswaar enigszins zoet begint, maar al snel aangrijpend en rauw wordt. De familie krijgt te maken met discriminatie, geweld, dood, armoede en verkrachting. De vader van Betty is de verhalenverteller van de familie, een rol die Betty naarmate zij ouder wordt overneemt. De verhalen worden vertelt om de wereld beter te begrijpen, om te troosten, om vertrouwen te geven en om te laten voelen dat de ander belangrijk is.

“Het verhaal is altijd een manier geweest om de waarheid te herschrijven. Maar om de verantwoording over die waarheid te nemen moet je bereid zijn haar uit te spreken.”

Ondanks dat het verhaal op momenten gruwelijk is, is het ook een liefdevol eerbetoon van Tiffany McDaniel aan haar familiegeschiedenis.
Betty's vader telde de sterren aan de hemel op de dagen dat zijn kinderen werden geboren. Betty had de meeste sterren. Van mij krijgt zij er vier.

Meer recensies van Sanne