Keuzes veranderen gezinsdynamiek

Sanne 24 januari 2024
“Kruispunt” van Jonathan Franzen is door de media in 2021 vrijwel overal met enthousiasme ontvangen. Volgens de Volkskrant was “Kruispunt” zelfs het beste boek van 2021. Zelf stond ik echter niet te popelen om het boek te lezen. In 2016 las ik zijn “Correcties”, wat ik geen slecht boek vond, maar in mijn herinnering wel langdradig. Ik had daar weinig plezier aan beleefd. Maar inmiddels had “Kruispunt” zich een weg weten te vinden naar mijn boekenkast en werd het tijd om het te lezen.

“Kruispunt” speelt zich af begin jaren 70 in een voorstadje van Chicago waar vader Russ hulppredikant is. Russ en Marion Hildebrandt hebben vier kinderen: Clem, Becky, Perry en Judson. Russ en Marion zijn allebei niet gelukkig in hun huwelijk en worstelen met keuzes, verlangens en pijnlijke herinneringen aan hun jeugd. Ook de kinderen staan op het punt om belangrijke beslissingen te nemen die van invloed zullen zijn voor de rest van hun leven.

De titel “Kruispunt”, in het Engels “Crossroads”, is goed gekozen. Ieder gezinslid staat op een kruispunt in zijn of haar leven. Bovendien heet de jongerengroep van de kerk “Crossroads”. Wat mij betreft was het niet nodig geweest om de titel van het boek te vertalen. In het boek wordt de jongerengroep namelijk nog steeds Crossroads (dus onvertaald) genoemd.
Als ik niet las had ik vaak het liedje “Crossroads” van Tracy Chapman of “Crossroads” van Don McLean in mijn hoofd. Dat kwam denk ik vooral door de titel van het boek, die ik ook dichtgeslagen vaak las omdat hij in het zicht lag, en de liedjes dezelfde titel hebben. De liedjes passen verrassend goed bij het boek.

Nu ik twee boeken van Franzen heb gelezen denk ik iets te herkennen in zijn stijl. In beide boeken wordt in een relatief korte tijd een gezin gevolgd en kom je naarmate je verder komt in het boek, meer te weten over de gezinsleden en hun onderlinge verhoudingen. In beide boeken wordt ieder gezinslid geconfronteerd met gebeurtenissen die veranderingen in de hele gezinsdynamiek zullen veroorzaken.
“Kruispunt” heb ik met wisselend plezier gelezen. In eerste instantie moest ik er inkomen en was ik bang op een langdradig verhaal, maar door het regelmatig wisselen van vertelperspectief, bleef de interesse. Al vond ik niet ieder personage even interessant om te lezen. “Kruispunt” is het eerste deel van een trilogie, maar wanneer deel twee zal verschijnen is nog onbekend. En eigenlijk ben ik best benieuwd naar hoe het een aantal personages verder zal gaan in hun leven. Kortom, misschien was dit dus niet mijn laatste boek van Franzen.

Meer recensies van Sanne