Hoeveel verlies kan een mens verdragen?

Sanne 11 september 2019
Nog nooit eerder had ik wat van Joseph Roth gelezen, maar inmiddels was mijn interesse gewekt. Dit werd nog eens versterkt door de laaiende reacties van Tommy Wieringa over de schrijfstijl van Joseph Roth.
Mendel Singer, de hoofdpersoon in dit verhaal, is zo arm als Job en moet verlies op verlies incasseren. Mendel Singer blijft God trouw, ondanks (of misschien beter: dankzij?) alle tegenslag. Pas als er geen hoop meer lijkt te zijn probeert Mendel Singer zich tegen God te keren. Als op een dag toch het grote geluk en het grote wonder voor hem staan is Mendel Singer intens gelukkig.
Als lezer van dit verhaal uit 1930, weet ik dat dan de grootste gruwelijkheden voor Mendel Singer en het Joodse volk nog moeten komen....
Een boeiend en vlot geschreven verhaal.

“God had zijn lendenen vruchtbaarheid, zijn hart gelijkmoedigheid en zijn handen armoede geschonken.” (citaat)

Meer recensies van Sanne