Ik ben omdat jij bent

Saskia I. 06 oktober 2019
“Ubuntu erkent de innerlijke waarde van ieder mens; om te beginnen die van jezelf.”

De lessen van Ubuntu’ is een opvallend mooi boek! De hardcover met Afrikaanse motieven en goudkleurige details valt zeker op in de boekhandel én in je boekenkast.
De auteur, Mungi Ngomane, is de kleindochter van Desmond Tutu. Desmond Tuto schreef het voorwoord, meteen een interessante inleiding in deze Afrikaanse levensfilosofie over hoe we samen aan een beter leven kunnen werken.

Het boek is opgedeeld in 14 lessen.

“Na de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika in 1994 bedacht mijn grootvader de term ‘Rainbow Nation’ voor het land. Hij wilde daarmee de eenheid van de culturen in het land na het afschaffen van de apartheid benoemen. In dit boek vind je veertien lessen die gebaseerd zijn op ubuntu, hetzelfde aantal als de hoofdstukken in de grondwet van de Rainbow Nation.”

De kleurrijke indeling maakt het boek zeer toegankelijk en fijn leesbaar. Elke les begint met een spreuk of gezegde. Een vleugje geschiedenis en politiek geven extra achtergrondinformatie bij de lessen. De vele anekdotes maken de levensfilosofie toegankelijk en begrijpelijk. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een paar opdrachten voor de lezer.
De lessen draaien rond compassie en inlevingsvermogen. Sommige lessen en opdrachten zijn zeer logisch, andere lessen vragen dan weer wat meer moeite. Maar een glimlach, een klein gebaar, kan al het begin zijn van iets moois, zowel voor jezelf als voor je medemens.

Dit boek is een ideaal geschenk, fijn om te geven én fijn om te krijgen.

Meer recensies van Saskia I.