Wat als je iemand anders bent?

Wat als je te horen krijgt dat je iemand anders bent? In In het niets is dat precies wat Kim Leamy overkomt.

De Australische Kim geeft drie avonden per week fotografieles. Wanneer Kim tussen twee lesuren in wordt benaderd door een Amerikaan, krijgt ze iets te horen dat haar wereld laat wankelen. James Finn vertelt haar namelijk dat zij, de 28 jaar geleden ontvoerde, Sammy Went uit Amerika is.

Natuurlijk wil Kim hem niet geloven, maar wat James haar verteld heeft blijft aan haar knagen. Ze zoekt opnieuw contact met James en naar aanleiding daarvan besluit ze om uit te gaan zoeken of er waarheid schuilt in zijn verhaal.

“Ik liet haar mijn telefoon zien. Ze verstarde, met stomheid geslagen door de de foto van Sammy Went op het scherm. Ze nam de telefoon van me over en staarde ernaar terwijl haar lach snel wegstierf.” Christian White

Kim reist naar Manson in Amerika. Het plaatsje waar Sammy voor haar ontvoering gewoond heeft. Eenmaal daar aangekomen lijkt het wel alsof er achter elke deur die ze opent een nieuw geheim schuilgaat. De vraag is of Kim de waarheid uiteindelijk zal achterhalen en of ze die eigenlijk wel wil weten.

Tijdens het lezen van In het niets van Christian White had ik eerlijk gezegd lange tijd niet het gevoel dat ik een thriller aan het lezen was. Bij een thriller denk ik toch aan wat meer spanning, wat uiteindelijk in het laatste deel van het boek nog wel kwam.

Dat betekent echter niet dat het verhaal teleurstellend is. Integendeel zelfs. De schrijfstijl van Christian White is prettig en hij heeft het verhaal over Sammy en Kim op intrigerende wijze neergezet.

Gevoelsmatig heeft In het niets soms wel iets weg van een familiedrama. Zowel de familie Went als de familie Leamy blijken zo hun geheimen te hebben. Daarnaast is de familie van Sammy behoorlijk disfunctioneel en kent ook de familie waar Kim is opgegroeid zo hun problemen. Christian White heeft de twee families en de overige personages treffend opgetekend.

Bladzijde voor bladzijde wordt het verleden verder ontrafeld en kan je niet wachten tot je ontdekt hoe alles nu echt in elkaar steekt. Zoals eerder gezegd wordt het boek tegen het einde spannender en daar komt het verhaal met een aantal interessante wendingen tot een ontknoping.

In het niets van Christian White is een bijzondere thriller die weliswaar grotendeels geen knetterende spanning bevat maar wel positief verrast. Ik geef In het niets 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks