Spannend mysterie

shirley pellikaan 03 februari 2023
Lang geleden, nog tijdens het schrijven van het manuscript, was ik al proeflezer voor 'Autumnville', het nieuwste jeugdboek van auteur Rick Meijer. Onlangs kreeg ik het echte boek in handen en heb ik het opnieuw gelezen. En wat is het een spannend jeugdverhaal geworden!

--------
Inhoud:
Op een doodgewone avond in het stadje Autumnville mag Hugo iets ongewoons doen: voor het eerst mag hij in zijn eentje de boekwinkel van zijn vader afsluiten. Zorgvuldig controleert hij of er geen klanten meer in de winkel zijn. Als Hugo daarna buiten staat en de sleutel in het slot steekt, hoort hij een meisje zijn naam roepen. De stem lijkt uit de winkel te komen, maar Hugo weet zeker dat daar niemand is. En er is ook niemand buiten op straat…
-------

Ondanks dat ik 'Autumnville' voor de tweede keer las en de afloop van het verhaal al kende, werd ik ook nu weer meteen meegezogen en trad ik een compleet andere wereld binnen.

'Autumnville' is een heerlijk spannend jeugdboek vanaf 13 jaar. Fantasierijk, maar toch zit er ook een diepere laag in. Iets mysterieus, en tevens ook heel serieus, zoals we dat ook kennen uit Rick’s andere boeken. Het verhaal heeft echt wat te vertellen.

Beeldend geschreven en de karakters van de personages zijn goed uitgewerkt. Het leest heel vlot. Korte hoofdstukken en fijn lettertype maken dat je lekker kunt doorlezen.

De auteur heeft een filmische schrijfstijl, welke jou al snel meeneemt naar een compleet andere wereld. Hij heeft de gave om je iets extra’s te laten beleven tussen de regels door en laat het aan je eigen verbeelding over wat je denkt te lezen. Het verhaal is fantasierijk en spannend, maar tegelijkertijd ook serieus. Heel knap zoals deze auteur een ogenschijnlijk fantasieverhaal om weet te zetten naar iets wat zomaar waargebeurd zou kunnen zijn. de toegevoegde krantenartikelen maken het nog echter.

Ook een leuke extra toevoeging aan het verhaal is de QR code voorin het boek. Daarmee kun je de soundtrack beluisteren die Rick Meijer samen met Barry van Spronsen speciaal bij het boek schreef en bespeelde op gitaar en piano.

En ik werd helemaal verliefd op de prachtige oplichtende cover, ontworpen door Sophie Pluim. Hij past echt perfect bij het verhaal.

‘AUTUMNVILLE’, spannend tot de laatste bladzijde.
Stap ook in de wereld van Hugo en ontdek het zelf!

Meer recensies van shirley pellikaan