Heerlijk ontspannende feelgood

shirley pellikaan 21 januari 2023
Recensie in verhaal vorm: dit betreft de gehele trilogie ineen en zal ook hetzelfde staan bij de andere twee delen.

Voor velen onbekend, maar ergens zo'n 20 jaar geleden kreeg ik de naam Takkenberg. Ik volgde alle echtelijke regels en gedroeg mij als een echte ‘takkendame’, braaf zoals het hoort. Absoluut niet te vergissen met ‘takkenwijf’, want ik ben immers altijd poeslief.

Vele jaren later, het was begin juni 2021, dat Jacodine van de Velde - auteur, eens tegen mij zei: 'Waarom drink jij geen thee?'
'Nou gewoon' zei ik. 'Waarom wel? Koffie is ook lekker.'
'Een echte Takkenberg drinkt thee, punt!', was het antwoord.
Ik keek haar ietwat verbaasd aan.
Het moest ook niet zomaar thee zijn, zei ze, maar echte Takkenthee zelfs. Tot dat moment had ik nog nooit van het bestaan gehoord. Maar ze bood mij aan het dan maar eens te proberen en hield mij een glas voor. Er kwam een heerlijk aroma af. Ik nipte er voorzichtig aan. Het smaakte eigenlijk wel. Ik nam nog een slok en nog een……Daarna volgden nog twee glazen van het onverwacht heerlijke goedje. De weken erna dronk ik thee, heel veel thee, liters 'Takkenthee'. Ik raakte zowat verslaafd.
Ondertussen dronk ik ook wel zwarte koffie en proefde eens macchiato tussendoor, maar toch kon ik niet zonder 'Takkenthee'. Zo lekker! Ik wilde steeds meer. Maar helaas, op een gegeven moment raakte ik toch door de voorraad Takkenthee heen. Ik voorzag een flinke dip.

Toen, het was januari 2022, was daar Jacodine terug. Ze praatte wat en luisterde naar mijn ongenoegen. Ze wist wel raad zei ze. Ze nam mij mee naar Bagels & Beans en trakteerde mij daar op een lekker 'bakkie' met een heerlijke bagel erbij om mij enigszins te troosten. Dat was een onverwachts smullen, een goede zet! Nadien liep ik stralend naar buiten.
Ik zag voor een paar maanden overal de zon schijnen, ook als die er niet was. 'Mijn' Takkenthee maakte alles goed. Ik kreeg spontaan lentekriebels, genoot van de warme zomer en snoof heerlijke herfstgeuren op.

Maar toen kroop daar toch langzaam de kou omhoog en in november 2022 begon het zelfs te stormen, het hield niet meer op. Een winterdip was voorzien, immers de bodem van mijn blikje Takkenthee was allang weer zichtbaar. Ik kon echt niet zonder, ik was inmiddels echt zwaar verslaafd aan deze Takkenthee met al zijn heerlijke smaken. Wat nu?

Pech komt altijd in drieën, geluk soms ook, bleek kort daarna. Voor de derde keer op rij was daar een warm welkom van Jacodine, ze keek me aan en zei: 'Hier, ik heb een nieuwe voorraad mee. Drink maar snel een lekker glas Takkenthee, dan gaat de storm liggen en krijg je het weer heerlijk warm.'
------------
Nou, ik kan je zeggen, beste lezers: 'Het is absoluut waar!'

De boekentrilogie:
- Zwarte koffie, macchiato & takkenthee
- Bagels en een bakkie troost
- Storm in een glas takkenthee

Samen zorgen ze voor een echt feelgood moment. Liefde, warmte, humor, alles ineen. Je ervaart het enthousiasme van de auteur waarmee ieder woord, iedere zin neer geschreven is.
Voor mij echt nooit meer andere thee, dan 'Takkenthee'!

Ik zal ook nog eens naar Bagels & Beans gaan, want onlangs won ik ook een leuke cadeaukaart bij Jacodine van de Velde tijdens haar winactie op het Koukleum.nl boekevenement in Kerkrade.
Ik zal dan ook zeker weer daar bij Bagels & Beans naar 'Takkenthee' vragen.

Meer recensies van shirley pellikaan