Eerlijk en warm verhaal

shirley pellikaan 08 november 2021
Het Wespennest is een heerlijke roman. Liefde, onderlinge spanning tussen karakters en humor, alles zit er in, zoals het bij een echte feelgoodroman hoort. Na het lezen is er ook daadwerkelijk dat ‘feel good’ gevoel. Er ís iets goeds’ gebeurd. Tegelijkertijd is het verhaal een eyeopener, er zitten goede levenslessen in verborgen. Na het lezen is het de beurt aan ons, westerlingen.

Lisa, het hoofdpersonage in dit verhaal, wordt aangenomen bij een groot bedrijf: Het Wespennest. De werksfeer is er perfect, het voelt al snel als één grote familie. ‘Feel good’ is een belangrijk uitgaanspunt binnen de onderneming en dat is ook vooral wat ze naar buiten uit willen stralen. Lisa heeft het er dan ook echt naar haar zin, totdat er enkele scheuren in het perfecte schild lijken te ontstaan. Het Wespennest steunt het weeshuis Esperanca in Maputo, Mozambique, en Lisa wordt met het project belast. Maar daar blijken nog wel wat haken en ogen aan te zitten. Er rijzen veel vragen in haar op en ze vertrekt halsoverkop, zonder echt plan, naar Mozambique. Daar komt Lisa tot een onthutsende ontdekking.

Het boek omvat twee verhaallijnen, die met elkaar verweven zijn. Beide spelen zich af in een ander deel van de wereld: Europa en Afrika, Nederland en Mozambique, Amsterdam en Maputo. Amsterdam, een drukke stad waar veelal buiten de deur een ‘ieder voor zich’ cultuur heerst en waar bijna alles kan. Maputo, een dorp waar, net als in veel andere delen van Afrika, heel veel armoede heerst en iedereen van anderen afhankelijk is. Tijdens het lezen van deze roman neemt de auteur je mee op reis naar ‘de andere kant’ van de wereld.

Auteur Karin Kallenberg schreef een warm verhaal, romantisch ook, maar zeker niet zoetsappig. Hier en daar loopt de spanning hoog op. Ook wordt het tussendoor overgoten met een vleugje humor. De kenmerkende stijl van deze auteur.
Het is luchtig geschreven, leest makkelijk weg, een eerlijk verhaal, zonder enige poespas, wat je niet meer los laat.

Hoewel ik weet dat dit boek, deels gebaseerd op het eigen leven van de auteur, daarnaast ook veelal fictie bevat, ben ik er toch nog niet klaar voor om Lisa, Antipas en iedereen in Maputo los te laten. Het leek allemaal zo echt tijdens het lezen. Ze bestonden echt voor mij. Én eigenlijk weet je ook dat het echt is, wat er beschreven wordt, er zijn zoveel landen die in armoede leven, die iedere hulp kunnen gebruiken. Ik hoop met heel mijn hart, dat alle weeskinderen in Afrika geholpen kunnen worden. En niet alleen in Afrika. Ieder kind verdient een veilige omgeving met veel aandacht om op te groeien.

Het Wespennest is de eerste roman van Karin Kallenberg, maar inmiddels haar vierde boek. Eerder schreef zij enkele thrillers samen met Dimitri van Hove.

Meer recensies van shirley pellikaan