Vertrouwde speurneus

shirley pellikaan 01 februari 2020
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen, wat een geweldig boek !
Ik, als doorgewinterde Baantjer fan, zou niet gauw geloven dat een debuterende auteur dit kon evenaren. Dus ik begon eigenlijk al heel bevooroordeeld aan deze detective toen P.Dieudonné door de uitgever E-Pulp Publishers vergeleken werd met Baantjer. Maar tjee, eerlijk is eerlijk, het mag echt gezegd worden: in dit geval heeft de auteur het meer dan waar gemaakt. Ze hebben niets teveel gezegd. P.Dieudonné is met zijn Rotterdamse De Klerck gelijkwaardig aan de Amsterdamse De Cock. Het duurde nog geen 10 bladzijden, en ik was al om. Ik zat meteen als een oude speurneus in het verhaal en trachtte de gedachten van De Klerck en zijn jonge assistent Klaver te raden, ik wilde zelf de eerste zijn die de puzzels ontrafelde, slimmer zijn dan zij en hun te snel af zijn. Mijn vooroordelen smolten als sneeuw voor de zon. In 1 dag las ik het uit.

Het boek is in vlotte vaart geschreven, beeldend en leest makkelijk weg. Je wordt er direct in meegezogen, ontvoerd en je wordt pas aan het einde weer vrijgelaten. De Klerk wordt meteen als een krachtig hoofdpersoon neergezet. Ook de andere personages, zoals de jonge enigszins onervaren Klaver en het eerste slachtoffer Bart Bovend'Eerdt worden goed uitgewerkt. Hun gedachtegangen zijn goed te volgen. Ondanks dat moord een serieuze zaak is en het verhaal ook absoluut zo geschreven is, heb ik toch ook wel moeten lachen om die ongeduldige assistent Klaver, en dan de broodnuchtere De Klerck, die het enthousiasme van Klaver steeds direct de kop weer in drukte. De personage De Klerck voert wel de boventoon aan het einde, ik miste Klaver een beetje, die de eer ontviel van het oplossen. Het echte ei van Columbus werd alleen door De Klerck gevonden. Daarbij had Klaver wel meer betrokken mogen worden.

Je herkent ook wel in de stijl dat de auteur ook zelf fan is van Baantjer, sommige stukjes hebben wel de zelfde trekjes als in de Baantjer boeken. De locaties zijn net iets anders, Rotterdam in plaats van Amsterdam ( al hoewel Amsterdam ook heel even voorbij komt) en aan het einde zitten ze aan de eettafel in plaats van in een café als De Klerck nog eens haarfijn de details, die geleid hebben tot het oplossen van de moord, uit de doeken doet. Maar toch is er met die overeenkomst in het geheel niets mis mee. Er zijn immers ook zoveel andere boeken, bijvoorbeeld thrillers of romans die min of meer het zelfde verhaal hebben, maar dan uiteindelijk toch altijd een net iets ander plot blijken te hebben. En P.Dieudonné heeft het nooit onder stoelen of banken gestoken dat Baantjer zijn grote voorbeeld was. Dus dat zijn verhalen ook die kant op gaan had ik zeker verwacht.
Heerlijk leesvoer.

Ik vind het ook leuk, dat je in dit verhaal als lezer wordt uitgedaagd om mee te denken. Telkens was ik zeker van de oplossing, maar een paar bladzijde later was ik dan toch de weg weer compleet kwijt.

In het boek staat ook:
Opgedragen aan Albert Cornelis Baantjer, zonder wie dit boek nooit was geschreven. Dit is mijn eerbetoon aan de grootmeester.
P. Dieudonné heeft het naar mijn mening echt verdiend om naast deze grootmeester te mogen staan. Ik ben dan ook benieuwd waar Rechercheur De Klerck zijn speurneus weer in steekt bij een volgende ingenieus bedachte moord. P.Dieudonné heeft al zeker een plekje verdiend in mijn boekenkast.

Ik geef het boek 4 sterren, al kan het ook 5 sterren zijn, omdat het voor mij echt goed was, maar ik vind dat iedere auteur, ook zelfs een besteller auteur, zichzelf nog altijd mag blijven uitdagen om de lezers te blijven prikkelen met nieuw leesvoer. Daarom geef ik nooit 5 sterren. Maar het was zeker een goed boek.

Paul Dieudonné groeide op in Nederland, maar emigreerde met zijn familie in de late jaren zestig naar Canada. Zijn geboorteland is hij echter nooit vergeten. Dankzij de boeken van Albert Cornelis Baantjer bleef hij een band met Nederland houden. Jarenlang had Dieudonné in Montreal een antiquariaat, tot doofheid en andere gezondheidsklachten hem dwongen de zaak te verkopen. Sindsdien droomt hij ervan in de voetsporen te treden van zijn grote voorbeeld A.C. Baantjer.

Ik ben zeer benieuwd naar het volgende deel: Rechercheur De Klerck en het duivelse spel wat dit voorjaar verwacht wordt.

Meer informatie over P.Dieudonné en de boeken kun je vinden op: http://www.rechercheurdeklerck.nl

Meer recensies van shirley pellikaan