Moorddadig sterk verhaal

shirley pellikaan 12 december 2021
Inmiddels raakt P.Dieudonné toch wel aardig bekend zou ik zo denken, nu zijn vijfde boek reeds verschenen is in deze spannende detectivereeks, met de Rotterdamse Rechercheur De Klerck in de hoofdrol.

Deze week las ik ‘Rechercheur De Klerck en moord in scène’, wederom een heel goed geschreven verhaal, wat zich afspeelt in Rotterdam Zuid. Deze keer treffen de rivaliserende straatbendes Leftbank Militia uit IJsselmonde en Da Rotting Thugz uit Crooswijk elkaar. De onderlinge strijd tussen de leden van deze twee bendes gaat heel ver. Er valt een eerste slachtoffer, maar uiteraard verwijzen ze naar elkaar, als het gaat om wie er een moordmotief heeft. Geen van tweeën geeft een duimbreed toe. Dus Rechercheur De Klerck en zijn jonge kompaan Ruben Klaver zullen weer op pad moeten.

Je krijgt in dit verhaal een beetje een idee hoe straatbendes in elkaar zitten, een kijkje achter de schermen, wat best een interessante aanvulling is. Ook zie je veel personages voorbij komen met diverse achtergronden, waardoor het verhaal goed aansluit op de huidige maatschappij.

Het mooie vind ik aan de verhalen van P.Dieudonné, dat hij zijn personages laat groeien. Was in eerdere delen Ruben Klaver nog maar de simpele jonge assistent van Rechercheur De Klerck die net van de kweekschool af kwam; ondertussen krijgt Ruben al meer verantwoordelijkheden, neemt zelf wat meer initiatieven, trekt er ook zonder De Klerck op uit en brengt goede resultaten ten berde. Moest je eerst als lezer alleen rekening houden met de gedachtenkronkels van De Klerck, nu moet je ook zeker opletten wat deze jonge speurneus zegt.

Langzaam vallen alle puzzelstukjes in elkaar, echt langzaam, want je wordt steeds op het verkeerde been gezet als lezer. Telkens als je denkt te weten wie de moord gepleegd heeft, wordt er weer een nieuw personage als mogelijke dader opgevoerd. Het plot kent dan ook een verrassende twist.

Opnieuw een spannend en goed uitgewerkt verhaal, inmiddels herken ik de pen van P.Dieudonné al heel duidelijk bij het begin van ieder verhaal. Ook verbaast het me telkens weer hoe goed de auteur ieder straatje van Rotterdam lijkt te kennen, terwijl hijzelf al tientallen jaren niet meer in Nederland woont.

Mooi blijft ook nog steeds enigszins de herkenning dat P.Dieudonné een grote liefhebber van Baantjer was. Opnieuw een subtiele verwijzing met een van de personages in dit verhaal: Barry de Kock, met Kaaoooceekaa.

Ik kijk al weer uit naar deel 6 in deze mooie reeks, welke in het voorjaar van 2022 zal verschijnen: ‘Rechercheur de Klerck en het duistere web.’

Meer recensies van shirley pellikaan