Spanning gecombineerd met romantiek

Silvia van Elzelingen 27 februari 2020
Marloes loopt de charmante levensgenieter Erik tegen het lijf. Stapelverliefd gaan ze al heel snel samenwonen en binnen drie maanden is Marloes zwanger. Tijdens de zwangerschap krijgt ze haar twijfels over Erik, hij is niet altijd open en eerlijk tegen haar. Twee maanden na de geboorte van Luna doet Marloes een angstaanjagende ontdekking. Ze vlucht halsoverkop met haar baby naar Italië. Marloes besluit om meteen een zoektocht op te zetten naar haar Italiaanse vader. Het wordt een spannende roadtrip dwars door Italië met gevaarlijke situaties.

Annette van Luyk (1962) werkte jarenlang als purser bij de KLM. Naast schrijven heeft ze een grote passie voor reizen en Italië. ‘Roadtrip Italia’ is haar tweede avontuurlijke roman en bevindt zich, evenals ‘Een perfecte illusie’, op het snijvlak van een thriller en een feelgood-roman.

In ‘Roadtrip Italia’ volgen we de veertigjarige Marloes op haar roadtrip door Italië. Ze is gevlucht voor haar man Erik. Na de geboorte van hun dochter Luna is ze iets gruwelijks op het spoor gekomen. Erik heeft namelijk weer een affaire met zijn vroegere vriendin Amber, en samen zijn ze iets aan het bekokstoven. Marloes besluit om in het holst van de nacht spoorloos te verdwijnen en hun twee maanden oude baby Luna met zich mee te nemen. Een vaag plan duikt in haar hoofd op. Ze gaat naar het zuiden, naar Sigrid, haar vroegere vriendin. Sigrid woont in Rome, wellicht dat ze daar wel een tijdje mag blijven. Marloes probeert undercover door Italië te reizen, maar dat valt niet echt mee. Tijdens haar vlucht besluit ze om meteen op zoek te gaan naar haar vader, die ergens uit het zuiden van Italië komt. Met weinig informatie gaat ze op zoek. Een hachelijk avontuur, zeker wanneer ze merkt dat ze gevolgd wordt door een grijs bestelwagentje. Zal het Marloes lukken om uit de handen van haar achtervolgers te blijven?

‘Roadtrip Italia’ bestaat uit 65 hoofdstukken en een epiloog, onderverdeeld in vier delen. Van Luyk heeft een vlotte schrijfstijl en weet hoe ze de lezer gevangen moet houden. Spanning en romantiek weet ze moeiteloos te combineren. De omgeving wordt beeldend beschreven, net of we zelf met haar mee reizen. Het eerste deel wordt vanuit het perspectief van Marloes verteld. Door middel van flashbacks duiken we dieper in haar leven. Haar jeugd met haar moeder, haar kennismaking met Erik en de reden waarom Marloes vlucht worden uitgelicht. Deel 2 wordt afwisselend vanuit het perspectief van Marloes en Erik verteld en in het volgende deel komen nog meer personages aan bod. Naarmate het verhaal vordert nemen de spanning en snelheid in het verhaal toe.

‘Roadtrip Italia’ is een spannend verhaal gecombineerd met romantiek. Het bevindt zich op het snijvlak van een feelgood-roman en een thriller. Een heerlijk boek in de stijl van Suzanne Vermeer.
Zeker de moeite waard om te lezen!

Meer recensies van Silvia van Elzelingen