Kort verhaal...

Silvie Leest 24 november 2021
In ‘Onverwachte liefde’ maken we kennis met Pia, werkzaam bij een psychiatrisch ziekenhuis. Ze valt als een blok voor Frans, één van haar patiënten. Het is natuurlijk verboden om een relatie aan te gaan en Pia probeert zich dan ook tegen deze liefde te verzetten.

Frans is psychotisch en kan niet zonder medicatie. Hij schrijft tijdens zijn verblijf hele mooie gedichten voor Pia.
Zo gauw hij uit de psychiatrische instelling wordt ontslagen kan Pia de liefde echt niet meer tegenhouden en beginnen ze een relatie met elkaar.

‘Onverwachte liefde’ is een heel kort verhaal van Loes en het is onderdeel van een verhalenbundel (De verhalenfabriek). Dit verhaal was, ondanks de korte lengte, toch best interessant. Het tempo is natuurlijk wel erg hoog, omdat het in maar veertig pagina’s wordt verteld.

Het psychische aspect staat hier voornamelijk centraal. Het is dan ook een treurig verhaal over mensen die mentale problemen hebben en hier continu mee in gevecht zijn. Voor veel mensen is het waarschijnlijk ook herkenbaar. Het is dus een actueel en confronterend onderwerp wat hier besproken wordt.

Dit verhaal is trouwens eerder verschenen onder de titel ‘Vreemde liefde’, in de gelijknamige bundel.

Meer recensies van Silvie Leest