Beetje onduidelijk...

Silvie Leest 24 november 2021
Esther is gek op haar man Stef . Samen hebben ze twee kinderen: Linus en Annabelle. Waarom houdt ze dan ook van een andere man, genaamd Jack? Esther vraagt zich ondertussen ook af of haar vader van haar houdt. Zij houdt namelijk wel van hem, al zou ze dat liever niet willen.

Op een dag rijdt haar achtjarige zoontje de overbuurman dood. Alles wijst op een ongeluk en dit gelooft Esther ook. Maar is dat wel zo? De overbuurman is namelijk de leerkracht van haar zoontje en die heeft haar kind het afgelopen jaar flink het leven zuur gemaakt. Er wordt een inspecteur op de zaak gezet die alles goed onderzoekt. Esther kan niks doen dan zich neerleggen bij de situatie.

‘Zullen we het liefde noemen?’ gaat, zoals de titel het eigenlijk al aangeeft, voornamelijk over de liefde. Van hoeveel mensen kun je tegelijk houden? Wat heb je allemaal over voor de mensen die je liefhebt?

Dit verhaal begon best sterk. Het ongeluk vindt plaats en dan is de vraag: Wat is er precies gebeurd? Hoe kon Linus, die in de auto zat, de overbuurman doodrijden?
Dit was mijn eerste kennismaking met Tine Bergen en ik merkte vrij snel dat bepaalde fragmenten onoverzichtelijk geschreven zijn. Zo ga je terug in de tijd, maar dit heeft de schrijfster wat verwarrend op papier gezet. Je moet dus heel goed je aandacht er bij houden. Na het ongeluk met de auto zwakt het verhaal ook een beetje af. Je komt dingen over het verleden van Esther te weten en al gauw blijkt dat haar vader en zus een hele grote rol in haar leven spelen. De overige personages blijven allemaal redelijk oppervlakkig. Het psychologische aspect in dit verhaal is dan wel weer heel interessant, alleen doordat de spanningsopbouw mist kan het verhaal toch voor de lezers wat tegenvallen, vrees ik.

Meer recensies van Silvie Leest